המכללה האקדמית חמדת הדרום

אודות

המכללה האקדמית חמדת הדרום נוסדה באוגוסט 1995 – כמוסד אקדמי ממלכתי דתי יחיד במחוז הדרום. קמפוס המכללה שוכן בשטח כפרי ירוק בתחום המועצה האיזורית "שדות נגב", על ציר נתיבות, בעוטף עזה. המכללה האקדמית חמדת הדרום קיבלה, תוך זמן קצר יחסית, היתר (דצמבר 1998) והכרה (יוני 2000) להענקת תואר B.Ed.

החזון

המכללה האקדמית חמדת הדרום שמה למטרה להכשיר מנהיגות ומנהיגים חינוכיים מצוינים מבחינה אישית, מקצועית ואקדמית. בעלי ראייה חדשנית ומגוונת, הפועלים בתוך הקהילה ולמען קידומה וטיפוחה, על בסיס ערכים של תורניות, מתוך מחויבות אישית וחברתית באווירה משפחתית תומכת.

המכללה האקדמית חמדת הדרום חרטה על דגלה שתי מטרות עיקריות

מצוינות אקדמית ומקצועיות – מכללת חמדת הדרום מכשירה את תלמידיה למקצועיות מהמדרגה הראשונה בתחומי המדעים, מתמטיקה, והאנגלית. בוגרי המכללה משתלבים בעבודה בבתי הספר במרחבי הנגב כולו, ומעלים באופן משמעותי את מקצועיות ההוראה בתחומי הלימוד שהוזכרו לעיל.
מצוינות חברתית – בתכנית ייחודית משלבים הסטודנטים סדנאות הכשרה והתנדבות קהילתית, המקנים את הרגישות המיוחדת, שצריכה להיות למורה כלפי התלמיד, צרכיו, רגשותיו והרקע הסוציו-אקונומי שלו, של הוריו וסביבתו. רגישות זו, מקרבת, באופן בלתי אמצעי בין המורה לתלמיד ובין המורה להוריו וקהילתו, דבר ההופך את הבוגר למורה רלוונטי בעיני התלמיד.

כמכללה קהילתית, חותרת מכללת חמדת הדרום ליצירת קשר הדוק עם הקהילה ומתן מענה לצרכיה. המכללה מקיימת ומטפחת קשר בר קיימא עם הפיקוח, מנהלי בתי הספר, ורכזי המקצועות השונים.

המכללה האקדמית חמדת הדרום יצרה מודלים של קשר מכללה-שדה, ובכך למעשה מהווה המכללה מרכז אזורי של התפתחות מקצועית למורים וגננות, מנוף לביצוע מדיניות חינוכית יישובית, וחוסן מקצועי של מורי אזור הנגב כולו.
מכללת חמדת הדרום מונה היום מעל 1,500 לומדים בתוכניות השונות: לימודים אקדמיים סדירים, השתלמויות, תלמידות מדרשה, תלמידות פרויקט חו"ל ועוד.
רוב הסטודנטים/ות הלומדים במכללה מגיעים מאזור הנגב והפריפריה, ולא מעט מהם הינם תושבי "עוטף עזה".

הקמתה של המכללה האקדמית חמדת הדרום מהווה נדבך משמעותי בקידום תהליכי הכשרה למורות וגננות מהחינוך הממלכתי דתי באזור הדרום. בתשס"ז מכללת חמדת הדרום התחילה להכשיר גברים להוראה, סטודנטים שהגיעו מישיבות ההסדר והשתלבו במסלול אקדמי להוראת מתמטיקה בבתי הספר היסודיים. בנוסף לכך, בתשס"ח התחילה המכללה להכשיר גם גברים מהמגזר החרדי, במסלול להכשרת מחנכים ומורים לחינוך המיוחד. בשנת תשע"ג נוספה לתכנית הלימודים תכנית נוספת להכשרת מורים למדעים בבית הספר היסודי.

מסלולים והתמחויות לתואר ראשון B.Ed

  • גיל הרך (גן, א'-ב'), בהתמחויות: מקרא, מדעים (התמחות ייחודית)
  • בית הספר היסודי (א'-ו'), בהתמחויות: מקרא, תושב"ע, מדעים ומתמטיקה.
  • חטיבת ביניים (ז'-י'), בהתמחויות: מדעי החיים (חד-חוגי), ספרות, מקרא, תושב"ע.
  • בין מסלולי (גן-ט'), בהתמחויות: חינוך מיוחד.
  • הוראת האנגלית כשפה זרה (למסלול ד'-י') התמחות חד חוגית.

תוכניות לתואר שני M.Ed

  • ניהול מערכות חינוך: הלימודים החלו בשנה"ל תשע"ב.
  • חינוך מדעי: הלימודים החלו בשנה"ל תשע"ג.
  • התרבות היהודית בזיקתה אל התנ"ך והוראתה: הלימודים החלו בשנה"ל תשע"ד.

תחומי פעילות המכללה

  • היחידה להתפתחות מקצועית – הכשרה אקדמית של מורים מורות וגננות בתחומים שונים (כדעיל).
  • מדרשה ליהדות – "מבראשית"- לצד המכללה פועלת מדרשה ליהדות, שמטרתה להעשיר את מי שרוצה בכך בלימודי יהדות במגוון תחומים, לצד הלימודים במכללה וההכשרה האקדמית.
  • "עתיד חמדת" – תכנית המיועדת לסטודנטיות דוברות צרפתית מארצות שונות. הן לומדות במשך שנה של מכינה לקראת לימודים אקדמיים במוסדות שונים בארץ. חלקן ממשיכות בלימודי הוראה במכללה. התוכנית תורמת לקליטת עליה, בכך שרובן נשארות בארץ בתום לימודיהן כעולות חדשות ואף מושכות את משפחתן לעלייה לארץ והשתקעות בה.
  • מו"פ – לאחרונה הועבר (לא מעט בהשתדלות המכללה) מרכז קטיף למחקר ופיתוח מדבריות החוף (מו"פ קטיף). המו"פ כולל חוקרים ומעבדות ברמה בינלאומית שעסוקים במחקר ופיתוח של שיטות וטכנולוגיות מתקדמות, עד לרמה של מוצר דרך חברות סטרטאפ בנושאים שונים הקשורים בעיקר לצומח אבל גם לבעלי חיים.

קשרי קהילה ומכללה

  • קשר "לעזר מציון"– בשנים האחרונות ישנו שיתוף פעולה בין מכללת חמדת הדרום לבין אגודת "עזר מציון" ובמהלך הקיץ מתקיים בקמפוס המכללה נופשון לילדים בעלי צרכים מיוחדים. קמפוס המכללה מותאם לכל הצרכים של הילדים. וכל זאת בהתנדבות מלאה. כל צוות המכללה עומד לרשותם ומסייע להצלחת הנופשון בכל מה שצריך.
  • ליווי מחקרי אישי במדעים של תלמידים מצטיינים מתיכון נריה על ידי סטודנטיות ממסלול המצויינות במדעים. הסטודנטיות מקבלות מלגה מטעם מועצה אזורית שדות נגב.
  •  בית ספר ש"ליד המכללה"– בית ספר בית הגדי שבמועצה אזורית שדות נגב משמש כבית ספר ליד מכללת חמדת הדרום. בבית הספר מתבצעים תהליכים של צמיחה פדגוגית, ארגונית, סביבתית וקהילתית על ידי צוות מו"פ של המכללה לו שותפים סטודנטיות וסטודנטים.
  • התנדבות בקהילה- בשיתוף עם הפרויקט הלאומי "לדורות"– מהות: תיעוד סיפוריהם של ניצולי שואה. הפרויקט ממומן ע"י "קרן מתנאל", המעניקה מלגה לסטודנטיות הנפגשות עם ניצולי השואה בבתיהם, ומתעדות את סיפור חייהם.
  • פרויקט יומנה של רותקה לסקר– זהו מיזם חינוכי בינלאומי אותו יזמה, מלווה ומתעדת מכללת חמדת הדרום סביב יומנה של ילדה בת 14 מפולין שהתגלה ב- 2006, שמטרתו: להביא את היומן של רותקה לסקר לתודעה הישראלית. שני בתי ספר יסודיים בדימונה (2 כיתות) ובית -ספר יסודי בבדזין, פולין (2 כיתות) לומדים את היומן לפי תוכנית לימודים אחת שנכתבה סביב היומן. התוכנית היא אינטרדיציפלינארית וכוללת, בין היתר, היסטוריה, ספרות וחינוך לרב- תרבותיות. הילדים משתי הארצות נפגשים אחת לשבועיים לפי לו"ז מתואם מראש במפגשים וירטואליים. התלמידים משתי הארצות נחשפים לתרבות של חבריהם ולעיר המגורים שלהם.

היחידה ללימודי חוץ

  • קורסי השתלמות ולימודי תעודה והתפתחות מקצועית (גם במסגרת "אופק חדש") למורים מורות גננות ועובדי חינוך- שבהם לומדים מעל 1,000 עובדי הוראה בקורסים שונים.
  • היחידה ללימודי המשך ולימודי תעודה- מורים וגננות מכל האזור בעלי תעודת מורה בכיר, משלימים את לימודיהם ל-B.Ed.