המכללה האקדמית חמדת הדרום

על המכללה

המכללה האקדמית חמדת הדרום נוסדה באוגוסט 1995 כמוסד אקדמי ממלכתי דתי יחיד במחוז הדרום. קמפוס המכללה שוכן בשטח כפרי ירוק בתחום המועצה האיזורית "שדות נגב", סמוך לנתיבות. המכללה האקדמית חמדת הדרום קיבלה, את הכרת המל"ג להענקת תואר ראשון ושני מאז שנת 2000.

המכללה ממשיכה את פעילותו של הסמינר למורות וגננות עזתה שפעל במקום החל משנות השישים של המאה שעברה. שני מוסדות אלו – הוותיק והחדש – פעלו ופועלים להכשיר מורות וגננות איכותיות לבתי הספר ולגני הילדים במערכת החינוך בכלל וברחבי הנגב בפרט.

ייעודה העיקרי של מכללת חמדת הדרום בא לידי ביטוי בהקמת דורות של מחנכים ערכיים הקשורים קשר הדוק לתורת ישראל ולמורשת ישראל. הסמינר הוקם במקורו להכשרת מורות וגננות. עד היום תכנית הלימודים לתואר ראשון (.B.Ed) לנשים היא התכנית המובילה במכללה הן מבחינת מגוון תכניות הלימוד והן מבחינת מספר הלומדות שמכשירות את עצמן להוראה ערכית ומשמעותית בבתי הספר ובגני הילדים. מזה כעשר שנים המכללה החלה להכשיר לתואר זה גם גברים – בוגרי ישיבות הסדר ואחרים – שרואים את ייעודם כמעצבים את פני הדורות הבאים של ילדי ישראל. לימודי התואר הראשון מתנהלים תוך הפרדה מגדרית על מנת ליצור סביבת למידה המתאימה לכל גווני הקשת הדתית.

מזה כחמש שנים המכללה מקיימת לימודים גם לתואר שני (.M.Ed) בשלוש תכניות לימודים מבוקשות: הוראת המדעים, ניהול וארגון מערכות חינוך, והוראת תרבות יהודית בזיקתה אל התנ"ך. הלימודים מתקיימים בבית הספר לתואר שני ללא הפרדה מגדרית. מספר הבוגרים לתואר שני גדל במהירות והמכללה מתכוונת לפתוח תכניות לימודים נוספות לטובת אוכלוסיית המורים והמורות בצפון מערב הנגב.

בנוסף, המכללה מקיימת לימודי הסבה לבעלי תואר ראשון שברצונם לרכוש ידע ומיומנות להוראה בבתי הספר. לימודי השלמה לתואר ראשון לשם קבלת תואר אקדמי נערכים באופן מיוחד המותאם לנשים חרדיות שסיימו את חוק לימודיהן בסמינרים למורות וגננות. במכללה קיימת גם יחידה להתפתחות מקצועית שמספקת עשרות קורסי השתלמות מידי שנה לטובת כוחות ההוראה של מחוז הדרום. בנוסף המכללה מכשירה מידי שנה כחמישים בנות שרות לאומי במסגרת מדרשת 'מבראשית' ועוד כשלושים בנות דוברות צרפתית במסגרת המפעל החלוצי 'עתיד-חמדת'.

מכללת חמדת הדרום מהווה את גולת הכותרת של המפעלים החינוכיים בצפון מערב הנגב ומשמשת כאמצעי חשוב ביותר לקידום האוכלוסייה בפריפריה הדרומית. כשמונים אחוזים מכל תלמידי המכללה גרים באזור שנוצר על ידי משולש הערים אשקלון, קריית, ובאר שבע, אזור הכולל את הערים נתיבות, שדרות ואופקים ואת אוכלוסיית המושבים והקיבוצים שבמועצות האזוריות הסמוכות. חמישה עשר אחוזים נוספים מתלמידי המכללה מגיעים מצפון לקו אשקלון-קריית גת, חלקם מאזורי תל אביב וירושלים. בשל קשיי תחבורה המכללה מתקשה לשרת את אוכלוסיות הערים דימונה, ירוחם, מצפה רמון ואילת שבדרום הרחוק. מיישובים אלו מגיעים רק כחמישה אחוז מסך הסטודנטים. לאחרונה פתחה המכללה בית ספר ללימודי תעודה שפועל בתוך הקהילה ולמען הקהילה.

המכללה נעזרת בוועד מנהל נמרץ שבראשו עמד הרב שמעון כלפא ז"ל לשעבר ראש המועצה האזורית שדות נגב. יושב ראש ההנהלה בהווה הוא הרב יצחק לוי, שכיהן בעבר כשר החינוך בממשלת ישראל. בין חברי הוועד המנהל שותפים נציגים הן משדות נגב והן מנתיבות. הפעילות של חברי הוועד המנהל לטובת פיתוחה וקידומה של המכללה מוערכת ביותר. למכללה סגל מרצים מעולה וצוות עובדים מסור. כולם יחד מספקים אווירת לימוד רצינית מתוך תחושה של שותפות להשגת המטרה של הכשרת מחנכי דור העתיד בצורה המיטבית. הלימודים האקדמיים של המכללה ואיכותם של המרצים מתואמת ומבוקרת על ידי חברי המועצה האקדמית.

נשיא המכללה הראשון ומייסדה – פרופ’ אבי לוי – הנהיג את המכללה בשני העשורים הראשונים לקיומה והביא אותה להישגים מרשימים ביותר. השיגים אלו כוללים תכניות לימודים רבות ומגוונות לתואר ראשון ושני, לצד הכשרות מקצועיות ותוכניות העצמה מרשימות לטובת הקהילה דוגמת אימוץ בית הספר שליד המכללה במושב בית הגדי. בנוסף, בנות המכללה מקיימות פעילות התנדבותית רבה בנתיבות ובמושבי האזור. המכללה מתכננת להמשיך ולתרום לפיתוח הנגב באמצעות פעילות התנדבותית-חברתית ובאמצעות הרחבה וגיוון של תכניות הלימודים לתואר ראשון ושני, תוך שיפור מתמיד באמצעי הלמידה הטכנולוגיים.

החזון

המכללה האקדמית חמדת הדרום שמה למטרה להכשיר מנהיגות ומנהיגים חינוכיים מצוינים מבחינה אישית, מקצועית ואקדמית, מנהיגים שהם בעלי ראייה חדשנית ומגוונת, הפועלים בתוך הקהילה ולמען קידומה וטיפוחה, על בסיס ערכי היהדות ומתוך מחויבות אישית וחברתית באווירה תומכת.

יעדים

המכללה האקדמית חמדת הדרום חרטה על דגלה שתי מטרות עיקריות:

מצוינות אקדמית ומקצועיות – מכללת חמדת הדרום מכשירה את תלמידיה למקצועיות אקדמית וחינוכית מהמדרגה הראשונה. בוגרי המכללה משתלבים בעבודה בבתי הספר בארץ בכלל ובמרחבי הנגב בפרט, ומעלים באופן משמעותי את מקצועיות ההוראה בתחומי הלימוד השונים.
מצוינות חברתית – בתכנית ייחודית משלבים הסטודנטים סדנאות הכשרה והתנדבות קהילתית, המקנים את הרגישות המיוחדת, שצריכה להיות למורה כלפי התלמיד, צרכיו, רגשותיו והרקע הסוציו-אקונומי שלו, של הוריו וסביבתו. רגישות זו, מקרבת, באופן בלתי אמצעי בין המורה לתלמיד ובין המורה להוריו וקהילתו, דבר ההופך את הבוגר למורה רלוונטי בעיני התלמיד.

כמכללה קהילתית, חותרת מכללת חמדת הדרום ליצירת קשר הדוק עם הקהילה ומתן מענה לצרכיה. המכללה מקיימת ומטפחת קשר בר קיימא עם הפיקוח, מנהלי בתי הספר, ורכזי המקצועות השונים.

המכללה האקדמית חמדת הדרום יצרה מודלים של קשר מכללה-שדה, ובכך למעשה מהווה המכללה מרכז אזורי של התפתחות מקצועית למורים וגננות, מנוף לביצוע מדיניות חינוכית יישובית, וחוסן מקצועי של מורי אזור הנגב כולו.
מכללת חמדת הדרום מונה היום מעל 1,500 לומדים בתוכניות השונות: לימודים אקדמיים סדירים לתואר ראשון ושני, השתלמויות, תלמידות מדרשה, תלמידות פרויקט חו"ל ועוד.

הקמתה של המכללה האקדמית חמדת הדרום מהווה נדבך משמעותי בקידום תהליכי הכשרה למורות וגננות מהחינוך הממלכתי דתי באזור הדרום. בתשס"ז מכללת חמדת הדרום התחילה להכשיר גברים להוראה, סטודנטים שהגיעו מישיבות ההסדר והשתלבו במסלול אקדמי להוראת מתמטיקה בבתי הספר היסודיים. בנוסף, בתשס"ח התחילה המכללה להכשיר גם גברים מהמגזר החרדי, במסלול להכשרת מחנכים ומורים לחינוך המיוחד. בשנת תשע"ג נוספה לתכנית הלימודים תכנית נוספת להכשרת מורים למדעים בבית הספר היסודי.

מסלולים והתמחויות לתואר ראשון .B.Ed

  • גיל הרך (גן, א'-ב'), בהתמחויות: מקרא, מדעים (התמחות ייחודית)
  • בית הספר היסודי (א'-ו'), בהתמחויות: מקרא, תושב"ע, מדעים ומתמטיקה.
  • חטיבת ביניים (ז'-י'), בהתמחויות: מדעי החיים (חד-חוגי), ספרות, מקרא, תושב"ע.
  • בין מסלולי (גן-ט'), בהתמחויות: חינוך מיוחד.
  • הוראת האנגלית כשפה זרה (למסלול ד'-י') התמחות חד חוגית.

תוכניות לתואר שני .M.Ed

  • ניהול מערכות חינוך: הלימודים החלו בשנה"ל תשע"ב.
  • חינוך מדעי: הלימודים החלו בשנה"ל תשע"ג.
  • התרבות היהודית בזיקתה אל התנ"ך והוראתה: הלימודים החלו בשנה"ל תשע"ד.

תחומי פעילות המכללה

  • היחידה להתפתחות מקצועית – הכשרה אקדמית של מורים מורות וגננות בתחומים שונים.
  • מדרשה ליהדות "מבראשית"- לצד המכללה פועלת מדרשה ליהדות, שמטרתה להעשיר את בנות השירות הלאומי בלימודי יהדות במגוון תחומים, תוך מתן הזדמנות להכרת המכללה ותכניה.
  • "עתיד חמדת" – תכנית המיועדת לסטודנטיות דוברות צרפתית מארצות שונות. הן לומדות במשך שנה של מכינה לקראת לימודים אקדמיים. חלקן ממשיכות בלימודי הוראה במכללה. התוכנית תורמת לקליטת עליה, בכך שרובן נשארות בארץ בתום לימודיהן כעולות חדשות ואף מושכות את משפחתן לעלייה לארץ והשתקעות בה.
  • מו"פ – מרכז קטיף למחקר ופיתוח מדבריות החוף (מו"פ קטיף). המו"פ כולל חוקרים ומעבדות ברמה בינלאומית שעסוקים במחקר ופיתוח של שיטות וטכנולוגיות מתקדמות, עד לרמה של מוצר דרך חברות סטרטאפ בנושאים שונים הקשורים בעיקר לצומח אבל גם לבעלי חיים. המו"פ הועבר לקית החינוך "שדות נגב" בהשתדלות המכללה וסטודנטים מהמכללה מבצעים במו"פ עבודות חקר במדעים.

קשרי אקדמיה – שדה

מכללת חמדת הדרום מעורבת בקשרי אקדמיה – שדה בדרכים רבות.

  • התנדבות קהילתית– צורת התנדבות זו לובשת צורה ופושטת צורה בהתאם לצרכים. סטודנטיות מהמכללה מעורבות בטיפול בנוער, בתגבור הוראת האנגלית והמתמטיקה, בקשרים עם ניצולי שואה ותיעוד סיפוריהם ועוד…
  • קשר "לעזר מציון"– שיתוף פעולה רב שנתי בין מכללת חמדת הדרום לבין אגודת "עזר מציון". במהלך הקיץ מתקיים בקמפוס המכללה נופשון לילדים בעלי צרכים מיוחדים. קמפוס המכללה מותאם לכל הצרכים של הילדים וכל זאת בהתנדבות מלאה. כל צוות המכללה עומד לרשותם ומסייע להצלחת הנופשון ופעילותו המגוונת.
  • ליווי מחקרי אישי במדעים של תלמידים מצטיינים מתיכון נריה על ידי סטודנטיות ממסלול המצויינות במדעים. הסטודנטיות מקבלות מלגה מטעם מועצה אזורית שדות נגב.
  •  בית ספר ש"ליד המכללה"– בית ספר בית הגדי שבמועצה אזורית שדות נגב משמש כבית ספר ליד מכללת חמדת הדרום. בבית הספר מתבצעים תהליכים של צמיחה פדגוגית, ארגונית, סביבתית וקהילתית על ידי צוות מו"פ של המכללה לו שותפים סטודנטיות וסטודנטים.
  • פרויקט יומנה של רותקה לסקר– זהו מיזם חינוכי בינלאומי אותו יזמה, מלווה ומתעדת ד"ר ליליאן שטיינר מרצה בכירה במכללת חמדת הדרום, סביב יומנה של ילדה בת 14 מפולין שהתגלה ב- 2006. מטרתו: להביא את היומן של רותקה לסקר לתודעה הישראלית. שני בתי ספר יסודיים בדימונה (2 כיתות) ובית -ספר יסודי בבדזין, פולין (2 כיתות) לומדים את היומן לפי תוכנית לימודים אחת שנכתבה סביב היומן. התוכנית היא אינטרדיציפלינארית וכוללת, בין היתר, היסטוריה, ספרות וחינוך לרב- תרבותיות. הילדים משתי הארצות נפגשים אחת לשבועיים לפי לו"ז מתואם מראש במפגשים וירטואליים. התלמידים משתי הארצות נחשפים לתרבות של חבריהם ולעיר המגורים שלהם.

היחידה להתפתחות מקצועית

  • קורסי השתלמות ולימודי תעודה והתפתחות מקצועית (גם במסגרת "אופק חדש") למורים, מורות, גננות ועובדי חינוך- שבהם לומדים מעל 1,000 עובדי הוראה בקורסים שונים.
  • היחידה ללימודי המשך ולימודי תעודה- מורים וגננות מכל האזור בעלי תעודת מורה בכיר, משלימים את לימודיהם ל-B.Ed.