דבר תורה שבועי: פרשת דברים- שבת "חזון"

מאת הרב שמעון אמור, רב המכללה

חזון או מציאות
'תקופת ימי בין המצרים חלה בין חטא העגל לבין "נחמו נחמו עמי…" משבירת הלוחות לבניין המקדש בע"ה. התווך של ימים אלה מסתיים עם שבת חזון-שבת דברים. שבת שבפרשתה נאמר: "איכה אשא לבדי טרחכם ומשאכם וריבכם". מילת השאלה 'איכה? באמת איך מתרוממים ומנהיגים לקראת הטורח והמשא או מתוכם? כאן משה מדבר על מנהיגותו והנהגתו, אך אין ספק "ששבת איכה"- יש מושג כזה אצל כמה עדות – שבת שעוסקת בשאלה הגדולה של החיים – "איך" – "אייכה"? איפה אתה האדם נמצא, באיזה מקום, באיזה מצב. ואז תבוא השאלה – איך אתה מתפקד עם המצב שבו אתה נמצא בכל עת ולאן זה לוקח אותך, זה לפרט לכלל. זוהי שאלה מנחה. והראיה לכך, מעבר להיגיון ולניסיון שהאדם הראשון נשאל בשאלה החשובה הזאת, "אייכה"? והיא השאלה הראשונה בתנ"ך. יסוד ושורש עבודת האדם בייעודו- זה "איך", אחרי שיש את ה"מה". המילה מה באה משורש המילה "מהות" והמילה איך מהמילה "איכות", ברור שהאיכות נובעת מהאיך!!.
שלושה נביאים שאלו שאלה זו: משה רבינו ע"ה – "איכה אשא לבדי…"
ישעיהו הנביא – "איכה הייתה לזונה קריה נאמנה…"
ירמיהו הנביא –" איכה ישבה בדד, העיר רבתי עם…"
משה מדבר על "האיכה" של האדם, של המנהיג. ירמיהו וישעיהו מדברים על המקום – ירושלים ת"ו, וכמובן שהקודקוד השלישי – גורם הזמן – אחרי האדם והמקום לא מוזכר. משום שהאדם והמקום הם משתנים קבועים, ואילו הזמן- כשמו כן הוא זמני. האיך העיקרי על כל היבטיו ומשמעויותיו פוגש את האדם ואת המקום- תמיד. והזמן המשתנה מאתגר את הקבועים לחשוב על "האיך" "והאיכה" ואכן כן, הקב"ה שואל את האדם בגן עדן אחרי החטא "איכה"?? וכי הקב"ה אינו יודע איפה נמצא? מעבר לתשובת רש"י להכינו עימו בדברים, יש את ההבנה אכן "איכה"- איפה אתה עם עצמך ועם היעד והמהות שלך, לא איפה אתה במקום שהרי אתה בגן עדן. בגן עדן גם כן צריכים לשאול "איכה". ולכן תמיד הקריאה הגדולה של "איכה" מלווה אותנו במציאות על מנת למלא חזונות גדולים.
שבת שלום.