דבר תורה לפרשת ראה

מאת הרב שמעון אמור, רב המכללה

פרשתנו, קוראת את קריאת החיים. ראה – 2 פירושים יש לראיה ואפילו שלושה.

  1. ראיה – פיזית. העיניים רואות את היקום, העיניים הם שער לעולם. ע"י הראיה אדם מתחבר באופן אוטומטי לסובב אותו. ראיה זו יש בה כדי לחתום רושם המציאות על מוח האדם והלב. התורה כשרוצה לעזור לנו ללכת בדרך הבונה נוקטת לשון ראיה :"וראיתם אותו וזכרתם"… הראיה, מעוררת את הזיכרון וכמובן מה זוכרים את משמעות החיבור בין העיניים לבין המציאות. זה נעשה באופן טבעי ופשוט.
  2. ראה – התבונן, תעמיק, תחשוב, תצלול למשמעות של הראיה. אין חיבור סתם, אין ראיה שאין בה התבוננות וחובת ההתבוננות הולכת וגדלה, לפי העניין, הצורך ומעל לכל המצב הנפשי והרוחני שבו האדם נמצא. בדרך שהאדם רואה, מראין לו. ז"א, שים לב עם מה אתה נפגש ומה מלמד אותך. וכאן התורה נוקטת ראה אחד גדול וענק, תראה כדי לבחור בחיים, ברור שאין מדובר בסתם ראיה. חיים –זה עניין רציני מאוד, ולכן צריך התבוננות, חשיבה ושיקול דעת. חיים זה מה שמחיה אותך. חיים- בגימטריה זה חכם. מי שרוצה באמת לחיות ולא להתגלגל, חייב להיות חכם ורק אז הוא חי. ראיה זה אותיות יראה מי שרואה טוב ומבקש חיים, זוכה לברכה ומביאתו ליראתו. כל שראייתו קודמת לחכמתו –חכמתו מתקיימת.
  3. ועלה על כולם – שראה, זה מלשון נבואה כדברי מחפש "הרואה" בנביא שמואל, היכן הרואה? כן, הראיה הגבוהה, זה מה שלא רואים בחוץ, אלא מה שרואים מעל לחוץ וזה הנבואה. אחרי השלבים הקודמים, מגיעים לנבואה ואז זוכים ל"ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה"!!!
    שבת שלום.