מתמטיקה בכיף

אם הצלחנו לגרום לתלמידים לראות שמתמטיקה יכולה להיות כיף – דיינו.

בשנת 2014 החל משרד החינוך תוכנית רב-שנתית בתיכונים המכונה "התפתחות אישית ומעורבות חברתית-קהילתית", כדי להגדיל את מעורבות התלמידים בקהילה כחלק ממדיניות הלמידה המשמעותית של המשרד. התוכנית מבוססת על מחקרים אחדים המראים כי, בין היתר, להתנדבות השפעה חיובית נרחבת על הצלחת הנוער בלימודים ועל הפחתת בעיות התנהגות שונות.

מתמטיקה היא בין המקצועות היחידים הנלמדים לאורך כל שנות הלימוד, ומוקצה לה מספר השעות הרב ביותר במערכת. היא מהווה בסיס ליכולות רבות בחיי יום-יום ובסיס ללימודי מדעים אחרים. בגלל הירידה ההדרגתית והמדאיגה של מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה לבגרות ברמה של 5 יחידות, נבנתה 'תוכנית לאומית לקידום מתמטיקה'.

בעקבות רצון למעורבות קהילתית פרופסור טוביה בר-נוי, ראש החוג למדעים במכללת חמדת הדרום, יישם בנתיבות מיזם המשלב משחק מתמטי וחידון מתמטי.

פרופסור טוביה בר-נוי יצר חידון חדש, בצורה שלא הייתה קיימת לפני כן. רוב התחרויות מיועדות לתלמידי תיכון או לסטודנטים, ואילו בנתיבות התרכזו בבית הספר היסודי ותחילת חט"ב זאת כדי לחבב את המתמטיקה על התלמידים כבר מתחילת הדרך. נבחרו כיתות מכל זרמי החינוך (חרדי, ממ"ד, וממלכת). הדגש של מיזם זה הוא תרומה לקהילה והוא בוצע ע"י סטודנטיות מהמכללה. בשנת תשע"ו הופעל החידון בשלוש כיתות, ובשנת תשע"ז – באחת עשרה כיתות.

בכל כיתה קויימו שישה מפגשים. כל מפגש של שעה וחצי חולק לשלושה חלקים: בחלק הראשון שיחקו התלמידים משחק שיש לו קשר למתמטיקה. בחלק השני קיבלו התלמידים 'חידון' עם 10 שאלות מתמטיות, לא שאלות על חומר הלימוד, אלא שאלות המצריכות חשיבה 'מחוץ לקופסה'. בחלק השלישי פתרה הסטודנטית עם התלמידים את החידון על הלוח כדי שהתלמידים ילמדו את דרכי החשיבה. על מנת שלא לגרום 'לנשירה' של תלמידים שיחוו 'כישלון' בפתרון השאלות, הותאמה רמת החידון מידי חודש לרמת התלמידים בכל כיתה בנפרד. בסוף השנה נערך טקס ובו חולקו פרסים לשניים-שלושה התלמידים המצטיינים בכל כיתה. כל תלמיד קיבל 'תעודת השתתפות'.

על 'הצלחת' המיזם ניתן ללמוד מדברים שנאמרו בטקס הסיום:

  • נ.ב, תלמידת כיתה ה' מבי"ס חב"ד: "יש דברים כיפיים במתמטיקה כמו לפתור חידות ותרגילים. … ככל שהתקדמה השנה והבנתי יותר את החשיבה, הצלחתי לפתור יותר תרגילים. זה מפתח את החשיבה וזה כיף ומאתגר".
  • מנהלת בית ספר נתיב יצחק, רחל פרג'ון: "חשבנו מה נעשה אחרת כדי לחוות הצלחה עם הבנות. החלטנו ללמד את הבנות לחשוב מחוץ לקופסא, וזה נתן להן את הכלים לחשוב אחרת. חשיבה יצירתית זו הלמידה האמתית". היא הוסיפה: "כל יום ששי יש לנו בבית הספר קבלת שבת מוזיקלית עם שירה והרבה שמחה. התפלאתי שפעם בחודש התלמידות שהשתתפו בשעשועון המתמטי וויתרו על הפעילות השכבתית והלכו לחידון המתמטיקה".

להמשך קריאת המאמר של פרופסור טוביה בר-נוי, בעמוד 57, לחצו כאן