החתן הראשון

דבר תורה לפרשת חיי שרה מאת הרב שמעון אמור

פרשת חי ישרה מזמנת לידינו בפעם הראשונה את אופן השידוכין ואת אופן הנישואין.

אברהם שולח את אליעזר. משמע, שראוי שההצעה להשתדך תהיה על ידי צד שלישי

מקום ההיכרות עם המועמדת – נעשה על הבאר. באר – מקור מים חיים. באר מבארת ומפרשת את מאפייני המועמדות, שהם: חסד – לכל אדם, גם אם לא מכירים – כמו רבקה את אליעזר. חסד – לגמלים תחילה ואח"כ לאדונם, לומר לנו – להקדים את מי שאנו מחוייבים לו לפני עצמנו. חסד – ללא לאות ועייפות, עד אשר תשאב לכל הגמלים. חז"ל מתארים את כמויות המיםהאדירות שצריכים הגמלים לשתות. ורבקה – כולה-כולה – בת שלוש!!! וחסד – הוא גם להביא את האדם הביתה: לארח אותו, לאכסן את הגמלים, ולזון בתבן ומספוא את הבהמות.

הבאר היא יסוד ושורש – החיות של האדם – מים. וכן התורה שנמשלה למים.

החתן הראשון – יצחק אבינו ע"ה, מלמד ומציין דרך.

שידוכין – נבחנים ע"י צד שלישי – אליעזר את רבקה, והוא מתפלל "הקרה נא" – בלשונו וברמתו, שאכן יצליח בשליחות. אליעזר ממש מתחנן ומבקש הצלחה במשימת קודש זו – שהיא יסוד המשפחתיות של עם ישראל.

אליעזר מלמד אותנו איך בודקים לפני שמתחתנים – לא הרגש, לא ההתלהבות, אלא ההתבוננות, בעיקר במידות.

כן, ככה צריכים לעיין בחתונה הראשונה בתנ"ך, ואין כאן המקום להאריך, אבל זהו העיקרון והיסוד כדי להתחתן.

שבת שלום!