ראש המרכז לקידום איכות ההוראה: ד"ר סיגלית צמח
דוא"ל:sigalitt1@hemdat.ac.il
ראש היחידה ללמידה דיגיטלית וחדשנות בחינוך: מוריה וקנין
דוא"ל: marinavak@hemdat.ac.il
רכזת היחידה ללמידה דיגיטלית וחדשנות בחינוך: ענת עטיה
דוא"ל: anat@hemdat.ac.il
ייעוץ אקדמי – פרופ' יהודית וינברגר
הייעוד של המרכז לקידום איכות ההוראה באקדמית חמדת הינו פיתוח מקצועי של הסגל האקדמי במכללה בהיבט של הוראה ולמידה משמעותית, איכותית ועדכנית ובדגש על פדגוגיה של חוסן.
הוראה מבוססת פדגוגיה של חוסן היא הוראה התורמת לחוסן של הסטודנטיות והסטודנטים, באמצעות ארבע אופנויות החוסן:
> תכנים > דרכי הוראה > היבטים בין אישיים בתוך ההוראה > והיבטים בין אישיים מחוץ להוראה.
חוסן עבורנו הוא היכולת להתמודד לנוכח קשיים והכוונה עצמית בהצבת מטרות וחתירה להשגתן
פעילות היחידה לקידום איכות ההוראה באה לידי ביטוי בשלושה ערוצי פעולה
- פיתוח ואיגום פרקטיקות הוראה וחדשנות פדגוגית במכללה
- הובלת תהליכים עם בעלי תפקידים אקדמיים
- תמיכה בסגל האקדמי של המכללה
מתווה להוראה אקדמית מבוססת פדגוגיה של חוסן
ארבע אופנויות החוסן
א. תכנים
בהוראה אקדמית מבוססת פדגוגיה של חוסן בוחרים נושאי לימוד הפותחים הזדמנויות לשיח על חוסן ומקשרים את התכנים הנלמדים למסרים של חוסן.
ב. דרכי הוראה
בהוראה אקדמית מבוססת פדגוגיה של חוסן דרכי ההוראה מטפחות מיומנויות תומכות חוסן באמצעות שלושה רכיבים:
> התנסות > המשגה > וקידום העברה.
- התנסות:
ההוראה והלמידה כוללות התנסות במיומנויות תומכות חוסן.
בתכנון ההוראה והלמידה שואלים: אלו מיומנויות תומכות חוסן ניתן לקדם במסגרת הקורס? מה הם המרכיבים של מיומנויות אלה? אלו דרכי הוראה יאפשרו לסטודנטיות ולסטודנטים להתנסות ולתרגל באופן פעיל מיומנויות אלה? - המשגה:
בכל שיעור משלבים התבוננות רפלקטיבית על תהליך הלמידה ובחינה מטה-קוגניטיבית של המיומנויות תומכות חוסן ושיקולי הדעת בבחירת דרכי ההוראה התומכות בהן. - קידום יישום והעברה:
בכל שיעור מקדישים זמן לשיח על פוטנציאל היישום של המיומנויות תומכות חוסן שנכללו בשיעור באתגרים סטודנטיאליים נוספים (העברה קרובה) ובאתגרי החיים בכללם (העברה רחוקה), כדי לקדם הטמעה של מיומנויות
תומכות חוסן כנטיות התנהגותיות.
ג. היבטים בין אישיים בתוך ההוראה
בהוראה אקדמית מבוססת פדגוגיה של חוסן השיח בין המרצה לבין הסטודנטיות והסטודנטים על ההוראה והלמידה צריך לתמוך בפיתוח חוסן.
שמים לב לאתגרים, משברים ודרכי התמודדות, ומקדישים זמן לשיח על תחושת מסוגלות לנוכח קשיים והכוונה עצמית בהצבת מטרות וחתירה נחושה להשגתן. מבינים את האתגרים של הסטודנטיות והסטודנטים (ולא מתעלמים מהם) ובה בעת מסייעים להם להתמודד עם האתגרים (ולא מוותרים להם).
ד. היבטים בין אישיים מחוץ להוראה
בהוראה אקדמית מבוססת פדגוגיה של חוסן מתייחסים גם לאירועים מערערי חוסן שאינם קשורים להוראה וללמידה (למשל: מצב בטחוני מתוח, קורונה וכדומה), על חשבון זמן הלמידה או מחוצה לו. מטפחים קשר אישי תומך
עם הסטודנטיות והסטודנטים בהתבסס על אתיקה וגבולות ראויים.
מהו קורס מטמיע פדגוגיה של חוסן?
קורס מטמיע פדגוגיה של חוסן משלב מטרות בתחום פיתוח החוסן של הסטודנטיות והסטודנטים במהלך ההוראה והלמידה, בהתבסס על פדגוגיית חוסן.