לקראת המעבר מגן לכיתה א' נדרשות מיומנויות חברתיות, רגשיות וקוגניטיביות. בעזרת כמה כלים פשוטים ו-15 דקות עבודה ביום ניתן לקדם את הילד בעצמנו ולהעניק לו חוסן רגשי ולימודי
ד"ר דורית טרגין
הורים יקרים, אם יש לכם ילד שעתיד לעלות לכיתה א', אבל אין לכם מושג מה הוא למד השנה בגן בגלל הקורונה; אם אתם מקבלים פרסומות שמסבירות למה הילד שלכם חייב קורס הכנה לכיתה א'; או אם יש לכם חמות, שתזכה לחיים ארוכים, שיושבת לכם על הכתף ומשמיעה קולות של "אולי תשאירו אותו שנה נוספת בגן", המאמר הזה בשבילכם.
קודם כל, למי שלא מגיע מתחום החינוך ואין לו מושג מה נדרש לקראת כיתה א', אני כאן להרגיע אתכם: הגננות בגן חובה יודעות מה נדרש והן עושות עבודה טובה בהכנת הילדים לכיתה א'. לגננות יש את היכולת להעניק לילדי הגן, כל אחד לפי רמתו, את הידע, האהבה והכלים הנדרשים כדי שהוא יעלה לכיתה א' עם ידע וביטחון. אם אתם לא בטוחים לגבי הילד שלכם, תקבעו פגישה עם הגננת ותשמעו מה יש לה לומר. במידת הצורך, היא תדע להכווין אתכם להתייעץ עם גורם חיצוני.
לעבוד עם הילד ויש לכם את היכולת והאפשרות לשלם על קורס הכנה, אז לכו על זה. קורס הכנה בוודאי שאינו מזיק. אם לילד יש קושי ספציפי, מומלץ בהתייעצות עם הגננת לפנות לאיש המקצוע הרלוונטי שיקדם את הילד באופן פרטני וממוקד. מעבר לכך, דעתי המקצועית היא שהלמידה בגן מספקת, רוב הילדים יצליחו בכיתה א' עם קורס הכנה או בלעדיו ועבודה פרטנית עם הילד בקשר הורה-ילד בהחלט יכולה לתת מענה מצוין למוכנות לכיתה א'. אז אם אתם מסוג ההורים שאוהבים לשבת עם הילד ויש לכם את הפנאי לזה, ריכזתי עבורכם כמה כללי אצבע של 'עשה זאת בעצמך' לשיפור המוכנות:
מהניסיון שלי, גם בקליניקה וגם עם ילדיי הפרטיים, עבודה פרטנית של כמה דקות יום-יומיות יכולה לעשות פלאים גם בהיבט הרגשי וגם בהיבט הלימודי. אז איך עושים את זה נכון? נתחיל מהבסיס: מה נדרש מהילדים לדעת כשהם מגיעים לכיתה א'? ילדים צריכים להגיע לכיתה א' כשהם מכירים את שמות האותיות, צליל האותיות וסדר האותיות. כנקודת התחלה, אתם יכולים לשבת עם הילד שלכם ולהציג לו אותיות בסדר אקראי. כעת, תבקשו ממנו שיאמר עבור כל אות מוצגת את שמה ואת הצליל שלה ולאחר מכן, שינסה לסדר את האותיות לפי הסדר. הפעילות הזאת תאפשר לכם להבין מה הילד יודע וזאת תהיה נקודת ההתחלה ממנה נתקדם לעבר היעדים.
כדי לקדם אותו מכאן יש שני כללי ברזל: ראשית, עבודה עם ילדים בגיל הגן צריכה להיות חווייתית. מערכת הזיכרון בגיל הגן לא מותאמת ללמידה עם דפי עבודה או להסבר טכני, אלא ללמידה חווייתית ורגשית. לכן, כדאי להשתמש בחושים וליצור תחושה רגשית נעימה. העבודה יכולה להיות בעזרת כל אחד מהחושים באופן חווייתי ומהנה: אפשר להכין עם הילד עוגיות לפי צורות האותיות, אפשר לשמוע את שיר הא"ב ולשיר עם הילד, אפשר למרוח דבק בצורת האות ולפזר חול ואפשר לצייר לילד אות על הגב והוא יצטרך לומר את שמה. לאלו ביננו שפחות יצירתיים, אפשר להשתמש במשחקי קופסא מוכנים ובתוכנות מחשב ידידותיות למשתמש. בכל דרך שתבחרו, תהפכו את הפעילות למהנה. כך הילד יבין וירגיש שללמוד זה כיף, הוא יפתח סקרנות וציפייה ללמידה איתכם וישמח לקראת הלימודים בבית-הספר.
כלל שני וחשוב הוא לגבי משך הפעילות: ילדים בגיל הגן יכולים לשמור על קשב למשך כ-15 דקות בלבד. לכן, אם אתם רצים לקדם את ילדכם, תנסו לפנות כמה דקות לעבודה אתו, מספר פעמים בשבוע. מעבר לזמן הזה, זה רק ייצור עומס לילדים ותסכול להורים אז אל תנסו להתחכם ולעבוד אתו שעה שלמה פעם בשבוע.
לסיכום: רוב הילדים מתפתחים באופן תקין, מקבלים בגן את הכלים הנחוצים ומגיעים מוכנים לכיתה א'. אם אתם פנויים לקדם את ילדכם בעצמכם, תשקיעו בו כמה דקות ביום בצורה חווייתית ותגלו שהוא מקבל מכם מתנה נפלאה של חוסן רגשי ולימודי.
ד"ר דורית טרגין, מרצה לחינוך מיוחד במכללה לחינוך האקדמית חמדת ובמכללת אורות ישראל ומומחית לאבחון וטיפול בלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז
מתלבטים בפני ההחלטה?