תכנית המצוינות הנה תכנית ייחודית תלת שנתית שפותחה עבור סטודנטים המחפשים אתגר אישי ומאמינים שביכולתם לקדם את החינוך בישראל. התכנית שואפת לפתח ולהכשיר מורים מצוינים, בעלי אחריות חברתית וכישורי מנהיגות חינוכית, שישתלבו באופן מיטבי במערכת החינוך. לפיכך, הסטודנטים הלומדים בתכנית המצוינות יהיו מעורבים בין השאר גם בפיתוח ובהובלת יוזמות ופעילויות חינוכיות חברתיות ייחודיות, במסגרת מעורבותם החברתית התנדבותית.
מתוך כך נגזרה מסגרת הלמידה הכוללת חשיפה לתחומי דעת ייחודים, הובלת פרויקטים, התנסות מעשית ייחודית ותוכניות העשרה מגוונות כולל סיורים, ימי עיון וקורסים משותפים לכלל השנתונים. כן השתתפות במפגשי למידה חווייתיים בקמפוס ובשדה החינוך לצד למידה עצמית, למידה מודרכת, למידה מקוונת ולמידה בדרכים חלופיות אחרות. כל זאת על מנת שהסטודנטים יחוו למידה משמעותית מתוך אחריות ובחירה אישית, ובכך גם יתאפשר סיום לימודים בשלוש שנים.
מטרות ההתנסות הייחודית:
- לטפח מוטיבציה של הסטודנטים להיות מורים מובילים, מחנכים מצוינים ומנהיגים חינוכיים.
- לעודד סקרנות ללמידה, חשיבה יצירתית ותחושת מסוגלות גבוהה של
הסטודנטים. - לפתח תפישה חינוכית רחבה וחזון חינוכי-ערכי-חברתי בקרב הסטודנטים בתכנית.
- לסלול דרך חדשה ו"להגיע למקומות שלא היינו בהם קודם ולמצבים שלא חווינו אותם מעולם…".
בשנת הלימודים תשפ"ה ההתנסות המעשית הייחודית בתכנית תתקיים בשותפות עם מרכז שוורץ-רייסמן לחינוך מדעי בנגב מערבי, שמטרתו לקדם את איכות החינוך המדעי בסביבת למידה מיטבית. המרכז מבוסס על מודל לימודי ייחודי פורץ דרך שעיקרו למידה תוך התנסות אישית, המאפשרת לכל הלומדים ליהנות מסביבת לימודים מטופחת, מעבדות מצוידות במיטב המכשור והציוד וצוות מקצועי מיומן ואיכותי, הכולל מורים הפועלים תחת קורת גג אחת בהפריה ובהעשרה הדדית. שיטת הלימוד נועדה לקדם את החינוך המדעי האיכותי, ולטפח מצוינות מדעית בקרב תלמידי מדינת ישראל.
השותפות עם מרכז שוורץ-רייסמן תאפשר לסטודנטיות להתנסות במגוון סביבות חינוכיות חדשניות. הסטודנטיות יתנסו בהוראה עם תלמידי תיכון, יצפו בשיעורים של חברי צוות ההוראה שהם בעלי תואר שני לפחות ומומחים בתחום הדעת (פיזיקה או הנדסאות עתירות פיזיקה והוראת המדעים), ויתנסו בלמידת עמיתים תוך היכרות עם תיאוריות למידה והתנסות בגישות חינוך שונות וידונו באדוות והשפעות שהן יכולות לקחת מההתנסות במרכז וליישם בבתי הספר בעתיד.
בשנת הלימודים תשפ"ד התקיימה התנסות מעשית ייחודית חוצת תחומים ויבשות "מחברים יבשות בשבילך" : ההתנסות הייחודית בתכנית המצוינות פתחה צוהר לסטודנטיות המצוינות להתנסות בזירה חינוכית רחוקה בסיאטל היברו אקדמי במדינת וושינגטון בעיר סיאטל בארצות הברית.
קורסים ארציים בין-מכללתיים
הקורסים והכנסים הארציים של תוכנית המצוינות הם הזדמנות למפגש בין-מכללתי בין סטודנטים הלומדים בתוכנית במכללות להוראה ברחבי הארץ. המפגש מהווה הזדמנות להיכרות, לשיח על אתגרי החינוך וללמידה משותפת. בכל שנת לימודים מתקיים הכנס בדגש שונה המותאם לשלב הלימודי של הסטודנטים.
בנוסף ללמידה במכללה הסטודנטים משתתפים בקורסים בין-מכללתיים במכון מופ"ת. כל סטודנט בוחר קורס אחד לבחירה ולהעשרה במהלך התואר ופוגש תכנים נוספים רלוונטיים לתפקיד בעולם משתנה.
חינוך מְשנה: שפה, כלים, אתגרים
בשנת הלימודים תשפ"ה יתקיים בסמסטר ב' קורס בין מכללתי חדש לסטודנטים בשנתון א', שמטרתו להפנות זרקור למנהיגות החינוכית כמקור לערך הייחודי של המקצוע, בעולם של תמורות ואל מול אתגרים חברתיים גדולים, ונוכח שחיקת מעמד המורה ותפקיד החינוך.
הקורס יניח את היסודות להתפתחות אישית של אנשי ונשות חינוך השואפים ומסוגלים להוביל תהליכי שינוי במרחבים חינוכיים מגוונים ובסביבה חברתית, מקצועית ותרבותית משתנה ומורכבת. מטרותיו העיקריות הן להעניק לסטודנטים מסגרת תיאורטית ושפה לניסוח תפיסת מנהיגות, להקנות להם כלים להניע שינוי במרחבים חינוכיים שונים ולחשוף אותם לאתגרים מרכזיים הניצבים לפתחה של החברה הישראלית ושהנהגה חינוכית יכולה וצריכה להיות חלק מהמענה להם.
הקורס יהווה שלב ראשון הכרחי בתהליך תלת-שנתי של פיתוח הזהות המנהיגותית של הסטודנטים בתכנית המצוינות. על-בסיס לימוד שפה, ניסוח מטרות ואימוץ כלים להנעת שינוי בשדה החינוך.
כנסים
בכל שנה מתקיים כנס ארצי בין מכללתי. הכנסים מאפשרים חשיפה לעולמות חדשים והם חגיגה של למידה. זו הזדמנות מצוינת להכיר עמיתים ועמיתות מצוינים בהוראה המשתתפים בתוכנית המצוינות במכללות אחרות, לבנות איתם קשרים מקצועיים ולהרחיב את הדעת בכל הנוגע לפעילות המצוינות ולמנהיגות חינוכית.
הסטודנטיות לוקחות חלק פעיל בפעילות התנדבותית ובתרומה לקהילה במהלך שלוש השנים, כחלק מטיפוח מנהיגות פדגוגית אקטיביסטית וכחלק ממערך המלגות של התוכנית דרך מפעל הפיס. סדנא רפלקטיבית מלווה את המעורבות החברתית.
ליאת פרץ, רכזת השמה וייעוץ תלווה אתכן במהלך השנה בעבודת דיוק לאיתור מקומות עבודה מתאימים בשדה החינוכי.
תפקיד יועצת ההשמה:
- לחזק את הזהות המקצועית והאישית של הסטודנטיות כנשות חינוך מנהיגות ומובילות שינוי.
- לייצר גשר בין שלב ההכשרה לשלב הכניסה לתפקיד במערכת החינוך.
- ללוות באופן אישי את בוגרות התכנית בתהליך ההשמה ובבחירת מוסד חינוכי.
דרכי פעולה:
- 1×1: פגישות אישיות, ליווי פרטני בומתן מענה אישי על דילמות וסוגיות שעולות בתהליך המעבר מהכשרה לכניסה להוראה.
- מפגשים קבוצתיים, מפגשי סימולציה והכנה לראיון עבודה עם מנהל בית ספר, הנחייה מקצועית בכתיבת קורות חיים
- מפגשי חשיפה והיכרות עם בעלי תפקידים רלוונטים בכניסה לתפקיד, מנהל מחוז, מחמ"ד, מפקחות, מנהלי אגפי חינוך במחוז דרום וראש היחידה להתמחות ולכניסה להוראה במכללה.
שנתון א':
חוסן נפשי ורפואי/ דובל'ה שחור
חוסן נפשי הוא היכולת של אדם להתמודד עם מצבי משבר ומתח במהלך חייו ולצאת מהם מחוזק ובעל יכולת להסתגל לשינוי ולצמוח ממנו. קיים קשר ישיר בין החוסן הנפשי והרפואי, הקורס הנוכחי עוסק במתח ביניהם ומשלב בין תיאוריה לפרקטיקה. הקורס כולל חשיפה ליסודות רפואת החירום, התנסות ותרגול באמצעות חקר מקרים. קורס זה מספק דגשים עיקריים בטיפוח חוסן ומקנה כלים ודרכי ההתמודדות של מנהיגי חינוך בחירום ובשגרה.
פדגוגיה קשובה – מקוון/ ד"ר ציפי בבצ'יק
פדגוגית קשובה היא גישת הוראה מבוססת על הקשבה, דיאלוג, ושימת לב. מטרת הגישה לחולל שינוי ביכולת ההקשבה לאחרים, לסביבה ולעצמי ומתוך כך לטפח סביבה אכפתית ומיטיבה בחינוך. חינוך מיטבי נשען לרוב על היכולת של המנהיג הפדגוגי לנוע בין הקשבה החוצה -לאנשים ולמרחב הסובבים אותנו לבין הקשבה פנימה – לעצמנו ולעולמנו הפנימי. בקורס הנוכחי נכיר את שפת הגישה הקשובה, נשכלל יכולות אנושיות של מודעות מתוך הקשבה ושיח ונתרגל הלכה למעשה עקרונות ללמידה קשובה ודיאלוגית.
מצוינות בתנועה: בין תיאוריה לפרקטיקה / גב' תמי חג'בי
קורס תיאורטי מבוסס שדה שיתקיים במודל קורס תפ"ר לשנתון א' ו-ב' יחד ונלמד בהוראה בCO על ידי ד"ר ציפי בבצ'יק וגב' תמי חג'בי. החידוש בקורס זה שהוא יאפשר לסטודנטיות לצאת מתחומי הקמפוס, להגיע לסביבת ההתרחשות הטבעית של מעשה ההוראה ולבקר במוסדות חינוך ייחודים. מודל זה יאפשר אינטראקציה בין ידע תאורטי לבין ידע מעשי, ישפר את הרלוונטיות של ההכשרה ויכין באופן מיטבי את המתכשרות להוראה למציאות המורכבת שפוגשות מורות מתחילות בשטח בתום הכשרתן.
חינוך מְשנה: שפה, כלים, אתגרים / קורס בין מכללתי ארצי
מטרת הקורס להפנות זרקור למנהיגות החינוכית כמקור לערך הייחודי של המקצוע, בעולם של תמורות ואתגרים. הקורס יניח יסודות להתפתחות אישית ומקצועית של אנשי ונשות חינוך השואפים ומסוגלים להוביל תהליכי שינוי במרחבים חינוכיים מגוונים ובסביבה חברתית, מקצועית ותרבותית משתנה ומורכבת. מטרותיו להעניק לסטודנטים מסגרת תיאורטית ושפה לניסוח תפיסת מנהיגות, להקנות כלים להניע שינוי במרחבים חינוכיים שונים ולחשוף אותם לאתגרים מרכזיים הניצבים לפתחה של החברה הישראלית ושהנהגה חינוכית יכולה וצריכה להיות חלק מהמענה להם.
מועדון מצוינות / גב' תמי חג'בי
קורס משותף לסטודנטים בכל השנתונים בתכנית שמטרתו לייצר ולמסד קבוצת שייכות וגאוות יחידה. המועדון יכלול פעילויות העשרה וסיורים להיכרות עם מערכת החינוך ועם דמויות מופת מעוררות השראה להבניית זהות מקצועית ולפיתוח קריירה בחינוך.
שנתון ב':
מצוינות בתנועה: בין תיאוריה לפרקטיקה / ד"ר ציפי בבצ'יק
קורס תיאורטי מבוסס שדה שיתקיים במודל קורס תפ"ר לשנתון א' ו-ב' יחד ונלמד בהוראה בCO על ידי ד"ר ציפי בבצ'יק וגב' תמי חג'בי. החידוש בקורס זה שהוא יאפשר לסטודנטיות לצאת מתחומי הקמפוס, להגיע לסביבת ההתרחשות הטבעית של מעשה ההוראה ולבקר במוסדות חינוך ייחודים. מודל זה יאפשר אינטראקציה בין ידע תאורטי לבין ידע מעשי, ישפר את הרלוונטיות של ההכשרה ויכין באופן מיטבי את המתכשרות להוראה למציאות המורכבת שפוגשות מורות מתחילות בשטח בתום הכשרתן.
מעגל המנהיגות: הנחיית קבוצות כמנוף למצוינות / ד"ר דניאל ניקריטין
מטרות הקורס לעודד חשיבה בין-תחומית, להעשיר את הידע המקצועי, להקנות לסטודנטיות בשנתון ב' בתכנית ידע ומיומנויות בהנחיית קבוצות ולשלב בין תיאוריה, פרקטיקה וחוויה. הקורס יתמקד בהנחיית קבוצות לטיפוח חוסן ויכלול התנסות בסימולציות לצורך תרגול במרחב מוגן ובהנחיית עמיתים. במסגרת הקורס הסטודנטיות יתנסו בהנחיית סדנאות וקבוצות המתקיימות במכללה מטעם המכון לפדגוגיה של חוסן וכן בהפקה של יום עיון מכללתי.
מועדון מצוינות / ד"ר ציפי בבצ'יק
קורס משותף לסטודנטים בכל השנתונים בתכנית שמטרתו לייצר ולמסד קבוצת שייכות וגאוות יחידה. המועדון יכלול פעילויות העשרה וסיורים להיכרות עם מערכת החינוך ועם דמויות מופת מעוררות השראה להבניית זהות מקצועית ולפיתוח קריירה בחינוך.
שנתון ג':
השביל הזה מתחיל כאן / ליאת פרץ
מטרת הקורס להוות גשר בין שלב ההכשרה לשלב הכניסה לתפקיד, לחדד את הזהות המקצועית והאישית של הסטודנטיות כנשות חינוך מנהיגות ומובילות שינוי, וכן ללוות אותן באופן קבוצתי ופרטני בתהליך ההשמה. במהלך הסדנא מתקיימים מפגשי סימולציה והכנה לראיון עבודה עם מנהל בית ספר, הנחייה מקצועית בכתיבת קורות חיים לצד מפגשי חשיפה והיכרות עם בעלי תפקידים רלוונטים בנתיב הכניסה להוראה.
מועדון מצוינות / גב' ליאת פרץ
קורס משותף לסטודנטים בכל השנתונים בתכנית שמטרתו לייצר ולמסד קבוצת שייכות וגאוות יחידה. המועדון יכלול פעילויות העשרה וסיורים להיכרות עם מערכת החינוך ועם דמויות מופת מעוררות השראה להבניית זהות מקצועית ולפיתוח קריירה בחינוך.
מסע בין גישות ותיאוריות בחינוך – מקוון / ד"ר ציפי בבצ'יק
הקורס מציע סקירה והבנה של הגישות והתיאוריות המרכזיות בחינוך והשפעתן על עיצוב מערכות חינוך בעת הזאת. במהלך הקורס הסטודנט יכיר גישות קלאסיות, תיאוריות מודרניות וגישות עכשוויות ללמידה והוראה תוך בחינה של אתגרים ומגמות עתידיות בחינוך.