מבוא למנהל החינוך (2 ש”ס, חובה)
הקורס יעסוק בגישות הבסיסיות להבנת ארגונים מהתחום העסקי הציבורי ומהמגזר ההתנדבותי. בקורס ילמדו גישות קלאסיות ומודרניות המתמקדות בהבנת ההתנהגות הארגונית, יחסי פרט וקבוצה, נושאי ניהול ומנהיגות, יחסי הארגון עם סביבתו, וראיית הארגון כמערכת.
סוגיות נבחרות במנהיגות חינוכית (2 ש”ס)
הקורס יעסוק בהבנת תופעת המנהיגות בחינוך וביטוייה הייחודיים במערך יחסי הגומלין בין ממלאי התפקידים השונים בבית הספר. ייבחנו משמעותם של מושגים הלקוחים מעולם התוכן של יחסי מנהיג – מונהג, וביטויים ביחסי התלמידים בינם לבין עצמם, יחסי מורה -תלמיד, יחסי מורה -מנהל , יחסי מפקח -מנהל ויחסי הורה –עם ממלא תפקיד בבית הספר.
מחקר כמותי בחינוך (2 ש”ס)
הקורס מעמיק במהות המחקר הכמותי, במאפייניו ובכלים הסטטיסטיים הנדרשים לניתוחו. קורס זה נשען על נושאים בסטטיסטיקה ובמבוא לשיטות מחקר שנלמדו בתואר הראשון ושבהם הונחו היסודות של שיטות המחקר המדעי בתחום מדעי החברה. בתום הקורס יוכלו הלומדים לתכנן מחקר ולבקרו באמצעות מבחנים סטטיסטיים.
מחקר איכותני בחינוך (2 ש”ס)
בשנים האחרונות נדרשים מורים ובעלי תפקידים ללמוד יותר לעומק ובכלים מחקריים עדכניים את עבודתם במסגרת מחקרי פעולה ומחקרים איכותיים במטרה להביא לשיפור בדרכי העבודה והבנה טובה יותר של השדה. הקורס יציג את דרך החשיבה הפרשנית, שיטות איסוף מידע ויצירת ידע כפי שמופיעים במחקרי שדה אתנוגראפיים בחינוך. השיעורים יתמקדו בהליכי פירוש יצירה והבנה של מציאות חברתית לאורן של גישות נרטיביות ופנומנולוגיות, ובתרגול ושימוש בכלי המחקר והפירוש הנרטיביים תוך הכרת מגבלותיהם.
סדנת כתיבה אקדמית (2 ש"ס)
הסדנה תסייע בכל שלבי כתיבת העבודות האקדמיות (עבודות סמינריוניות ועבודת גמר למי שבוחר מסלול א'). בנוסף לסדנה, במסלול א' יקבע לכל סטודנט מנחה אישי שילווה אותו לאורך כל שלבי כתיבת עבודת הגמר.
מדיניות החינוך בישראל (2 ש”ס, חובה)
שאלת הקשר בין קביעת מדיניות לבין תרגומה למטרות, ליעדים לתוצאות, עתיקת יומין היא. קביעת מדיניות, מטרות ויעדים היא תהליך ארגוני שמטרתו להשיג תוצאות ולהשפיע על המציאות אך בפועל, לא תמיד נלקחים בחשבון הקשיים וההתנגדויות שבדרך. קיימים גם מצבים בהם מקבלי ההחלטות לא היו מודעים מספיק למורכבות הבעיות ולכן יתקשו לממש את ההחלטות בפועל. קורס זה יעסוק בבחינת הקשר בין קביעת מדיניות ליישומה. עיקר תהליך ההוראה בקורס זה יהיה באמצעות חקר מסמכי מדיניות חינוך, החל מדוחות של ועדות שונות ועד לניתוח חוזרי מנכ”ל.
חקר האקלים החינוכי בגיל הרך (4 ש"ס, סמינר בחירה)
אקלים גן מיטבי מהווה סביבה חברתית – לימודית בטוחה, תומכת, שוויונית ואסתטית, המקדמת התפתחות של כל ילד וילדה. כדי לנהל גן בו הסביבה הלימודית בטוחה, תומכת, שוויונית ומקדמת, יש לחזק בילדות ובילדים את היכולת לווסת את התחושות ואת ההתנהגות במצבי עוררות רגשית וכן את היכולת להיות מובנים לאחרים, להביע רגשות, לבטא כוונות ורצונות.
לאחר שמוטמעת בילדות ובילדים ההבנה העצמית לרגשותיהם ולמצבים המעוררם בהם ריגוש יתר, ניתן ללמדם להבין רגשות, כוונות ורצונות של אחרים. לפתח בהם את היכולת האמפטית אשר תסייע להם להבין את הזולת, לפרש מצבים חברתיים מזוויות מבט שונות ולקיים אינטראקציות חברתיות איכותיות במסגרת החינוכית.
תוכניות לימודים בגן העתידי (2 ש”ס, בחירה)
בגן העתידי הצוות והילדים מקבלים מקום רחב יותר בתכנון הלימודים בגן תוך עידוד החקר והיוזמה האישית. התפיסה מתבססת על האמונה ביכולתם של הילדים והצוות ליצור את אווירת הגן שלהם תוך אינטראקציה מתמדת. זאת מתוך הבנה שכאשר תהליך כזה יתרחש, תתקיים חוויית למידה המותאמת למציאות של היום ולאתגרי העתיד.
תכנית הלימודים בגן העתידי נשענת על רכיבי הלמידה המשמעותית ומזמינה את הגננות לחפש דרכי הוראה בהתאם לאוכלוסיית הגן שלהן. לחשוב על דרכים לרכישת הידע בתחומי הליבה, לחציית גבולות תחומי הדעת, לחיזוק הילדים במיומנויות קוגניטיביות, תוך אישיות ובין אישיות ושילוב הערכים בחיי היומיום בגן.
היבטים משפטיים בחינוך (2 ש”ס, בחירה)
אנשי חינוך ובמיוחד בעלי תפקידים מובילים בחינוך אמורים להיות אמונים על מימוש זכות התלמיד לביטחון, לצמיחה אקדמית, רגשית וחברתית ולהבטחת המרחב הסביבתי המאפשר תנאי רווחה, בכפיפות למדיניות החינוך הנקבעת על ידי משרד החינוך והרשות המקומית. הקורס יחתור להעלות למודעות הסטודנטים את מחויבותם המשפטית והאתית למלא את תפקידם מול התלמידים והוריהם.
במהלך הקורס נכיר את דיני החינוך ומשמעותם לעבודה החינוכית, נכיר את החומר המשפטי הרלבנטי לעבודה החינוכית מן המקורות בחקיקה ועד ליישום בפסיקת בתי המשפט. הנושאים שנעיין בהם כוללים את ה ”זכות לחינוך”, כללי הזהירות שעל עובדי הוראה לנקוט עפ”י חוק, גבולות ענישה ע”י עובדי הוראה, זכויות חוקתיות של תלמידים ומורים (כגון: הזכות לשוויון, חופש ביטוי, חופש דת וכד’).
בסוגיות רלבנטיות נבקש להעמיק ולהעשיר את הלימוד באמצעות עיון בהיבטים הלכתיים ובעקרונות מן המקורות היהודיים שנוגעים לסוגיות שבהם נעסוק. הקורס ייתן ביטוי לאתגרים הייחודיים של מערכת הממלכתית דתית.
ניהול משאבי אנוש בארגוני חינוך (2 ש”ס, חובה)
הקורס יעסוק בניהול המשאב האנושי בחינוך שהינו תהליך ניהולי מהחשובים ביותר להצלחת בית הספר. משיכת מועמדים מעולים לעשייה החינוכית הינה אתגר מתמשך. יחד עם אתגר זה ניצב בפני מערכת החינוך גם האתגר של מיצוי היכולות של אותם מורים שנקלטו במערכת. תחום הידע של ניהול המשאב האנושי מביא את הידע, הכלים והתהליכים המאפשרים את מיצוי היכולות של המורים בעבודתם החינוכית. תחום הידע הזה מתמקד בכל תהליך חייו המקצועיים של המורה החל מרגע התגייסותו להוראה, דרך חייו המקצועיים במסגרת בית הספר וכלה בשלבי פרישתו. כל זאת תוך דגש על יצירת התנאים לביטוי עצמי ומימוש עצמי, מחויבות והזדהות עם מערכת החינוך.
פיתוח יזמות חברתית-חינוכית (4 ש"ס, סמינר בחירה)
הסמינר יחשוף את הסטודנטים לתחום היזמות החינוכית/חברתית. במהלך הסמינר הסטודנטים יזמו ויממשו פרויקט תוך שימוש בכלים שיינתנו במהלך הסמינר. הסטודנטים ידווחו באופן שוטף על התקדמות הפרויקט, ישתפו באתר הסמינר לגבי שיחות שביצעו ובהם הביאו לידי ביטוי את האבחנות שנלמדו באותו שבוע. הסטודנטים יקבלו דרך הפורטל ובשיעור עצמו אימון כדי לאפשר להם לפתח את המיומנויות שלהם ליזמות חברתית-חינוכית.
קבלת החלטות בגן ובביה"ס (2 ש”ס, בחירה)
הקורס מכוון להעמיק את הידע וההבנה בתהליכי קבלת החלטות מנקודת מבטו של מנהל מסגרת חינוכית. בקורס ייבחנו היבטים תיאורטיים ומעשיים בקבלת החלטות, ייסקרו מודלים ודפוסים התנהגותיים, ויומחשו גורמים בעלי השפעה על מקבלי ההחלטות במערכות חברתיות וחינוכיות. הקורס יכלול סימולציות.
התקציב ככלי ניהולי (2 ש”ס, בחירה)
הקורס נועד להקנות ללומדים שליטה בתכנון, ניהול ובקרה על התקציב שעומד לרשות מנהל מערכת חינוכית. הידע שיוצג יהיה תיאורטי ופרקטי. תוצגנה בקורס שיטות תקציב שונות, יילמד ניהול של תזרים מזומנים, יורחב בעניין גיוס מימון, תכנון העלויות וחישובן, ויפורט מהותו של התקציב הבית ספרי.
פיתוח והעצמת הצוות בגיל הרך (2 ש"ס, בחירה)
הגננת הינה הדמות שמנהלת את הגן ומובילה את הצוות, הילדים וההורים בכישורים של מנהיגה חינוכית.
כדי לסייע לגננות להוביל את אוכלוסיית הגן בדרך הטובה ביותר, יש להכשיר אותה להעצים את עצמה ואת המונהגים שלה, תוך הדגשת מגוון תפקידיה ועמידה על כישוריה האישיים.
גננת המודעת למרכיבי אישיותה, גאה ביכולות שלה ובכוח שיש בה להוביל את שותפיה לעשייה החינוכית, מצליחה להנהיג ולסחוף אחריה את כל הנפשות הנמצאות תחת אחריותה.
בקורס זה, נדון בדימויה של הגננת בחברה לעומת דימויה בעיני ההורים המבקרים בגנה. נעמוד על כישוריה כמנהיגה חינוכית ונעודד אותה לפתח את התנאים בהם מונהגיה יוכלו להעצים את עצמם.
ייעוץ ופיתוח ארגוני במערכת החינוך (4 ש"ס, סמינר)
רציונל: הסמינר בנוי סביב חקר ופיתוח ארגוני במערכות חינוך במסגרת מחקרית כמותית
מטרת הקורס: להכשיר את הסטודנט לבצע מחקר כמותי במסגרות ארגוניות-ניהוליות. המחקר יאפשר ליישם ידע שנרכש בתחום הארגון והניהול הבית ספריים, תוך מתן כלים שיאפשרו לבצע אבחון במערכות הארגוניות-חינוכיות ויישום תוכניות שינויים לייעול התפקוד הארגוני.
מטרות ספציפיות: הסמינריון יתמקד במשתנים ארגוניים ומערכתיים, כמו אקלים ארגוני, מבנה ארגוני וכדומה הנמדדים על ידי שאלונים מתאימים לחקר תהליכים בארגונים במערכות חינוך.
העבודות המחקריות יאורגנו סביב משתנים שונים במערכת הארגונית: מדדי יעילות הארגון, גודל הארגון, שביעות רצון נשירה ועוד. נושאים אלו ייחקרו ויוצגו בפני הכתה, תוך דיון מה הם היישומים האפשריים מהממצאים הבית ספריים שנתקבלו.
הכנסת שינויים במערכת החינוך (2 ש"ס, בחירה)
הקורס יעסוק בנושאי אקלים הארגון, תפקיד הארגון, מעורבות הורים, סוגי ארגונים בחינוך, תקשורת, גודל בית הספר, תרבות בית ספרית, הארגון הלומד, סגנון ניהול, תפקידי היועץ הארגוני, אבחון בית ספרי, הכנסת שינויים, הפעלת תוכניות התערבות והערכתם.
הכנסת שינויים במערכת החינוך (4 ש"ס, סמינר בחירה)
מטרת הסמינר להכשיר את הסטודנט לבצע מחקר כמותי במסגרות ארגוניות-ניהוליות. המחקר יאפשר ליישם ידע שנרכש בתחום הארגון והניהול הבית ספריים, תוך מתן כלים שיאפשרו לבצע אבחון במערכות הארגוניות-חינוכיות ויישום תכניות שינויים לייעול התפקוד הארגוני.
מעשית הסמינריון יתמקד במשתנים ארגוניים ומערכתיים, כמו אקלים ארגוני, מבנה ארגוני וכדומה הנמדדים על ידי שאלונים מתאימים לחקר תהליכים בארגונים במערכות חינוך.
העבודות המחקריות יאורגנו סביב משתנים שונים במערכת הארגונית: מדדי יעילות הארגון, גודל הארגון, שביעות רצון נשירה ועוד. נושאים אלו ייחקרו ויוצגו בפני הכתה, תוך דיון מה הם היישומים האפשריים מהממצאים הבית ספריים שנתקבלו.
מיומנויות ניהול בגן ובביה"ס (2 ש"ס, בחירה)
מטרתו המרכזית של קורס סדנאי זה היא לפתח את המיומנויות המעשיות הנדרשות למנהיגות אפקטיבית ולניהול בחברה ההופכת יותר ויותר מגוונת בצרכיה ובטכנולוגיה העומדת לרשותה. יעשה ניסיון להאיר את הניהול באור חדש המוביל להסטת שיווי המשקל מהיחיד לקבוצה, מתכונות אופי של העומד בראש הארגון וקובע את אופיו, לניהול אירועים ותהליכים. הקורס יהיה בעל אופי סדנאי מלווה בהיבטים תיאורטיים רלוונטיים.
פדגוגיה של חוסן – הלכה למעשה (4 ש"ס, בחירה)
חוסן נפשי (resiliency) מתאר יכולת פסיכולוגית להתמודד עם מצבי דחק ומשבר, ולהסתגל לנסיבות החיים שנגרמו בעקבות מצבים אלו. הנושא נחקר בעיקר בתחום הפסיכולוגיה החיובית. חוסן נפשי מהווה גם מדד אישיותי לניבוי היכולת להתמודד עם מצוקה עתידית, ומקושר לתכונות ויכולות כמו יעילות עצמית, תחושת שליטה בחיי הפרט, תחושת מעורבות ומטרה בחיים, וגמישות בהסתגלות לשנויים בלתי צפויים. בהקשר זה, חוסן נפשי מתווסף למנגנוני הגנה שונים שקיימים לרשותו של האדם, וניצבים כנגד "גורמי סיכון" שקיימים בחייו ובסביבתו.
בקורס נסקור את מצבי הלחץ והמצוקה שמאתגרים הן את החוסן האישי והן את החוסן של הקהילה בה אנו פועלים – הגן, ביה"ס, היישוב. נלמד מודלים וכלים להתמודדות עם מצבים אלה, לחיזוק החוסן האישי ולבנייה של החוסן הקהילתי. נתרגל חלק מכלים אלה בפעילות יישומית שהסטודנטים יתנסו בה במהלך הקורס.
פיתוח מנהיגות וחוסן (2 ש"ס, בחירה)
הסדנה תעסוק בפיתוח מנהיגות אישית ומנגנוני חוסן בעזרת תיאוריות וסימולציות הלקוחות מעולם הפסיכולוגיה החיובית. נדון על משמעות המושג חוסן נפשי, נבחן את משמעות מושג האושר בחיינו, נלמד על ניהול רגשות, נכיר את מנגנוני המודעות העצמית והשליטה העצמית, את מנגנוני ההתמודדות במצבי קונפליקט ואת תהליכי קבלת ההחלטות הרציונליות והאינטואיטיביות. הסדנה תלווה בתרגילי עבודה עצמית ועבודה עם עמית.
ניהול ומנהיגות בארגוני חינוך (2 ש”ס, בחירה)
הסמינריון יעסוק באומנות הניהול וההנהגה של ארגונים מורכבים המתפקדים בתנאי אי-ודאות ויתמקד בארגונים חינוכיים. העבודה תעודד חשיבה ביקורתית על הפונקציות המרכזיות של ניהול והנהגה, במטרה לבחון את תרומתן להעלאת סיכויי הצלחתו של הארגון. יושם דגש על היבטים מנהיגותיים בתפקידי הניהול ומשמעותם, על אתיקה מקצועית בניהול ומנהיגות ועל הבנית תרבות ארגונית הנשענת על אקלים תומך ומעודד צמיחה אישית וארגונית. הלומדים יבחנו את משמעויות הלמידה בסמינריון על הארגון החינוכי בו הם מועסקים, ויחקרו באופן אישי סוגיה אחת הקשורה לתכנים הנלמדים. חקר הסוגיה יכלול התייחסות להשקפת עולמו של המנהל כמנהיג חינוכי, שיקולי הדעת הפדגוגיים- אסטרטגיים שלו, גיבוש המטרות והאמצעים שהוא מקצה להשגתן.
מודלים מתקדמים של מנהיגות חינוכית (2 ש"ס, בחירה)
שם המרצה: פרופ' יזהר אופלטקה
קורס מרוכז וניתן בימים מרוכזים בפגרת הקיץ.
מטרת הקורס להפגיש את הלומדים עם גישות תיאורטיות מתקדמות העוסקות בחקר המנהיגות החינוכית והמשגתה מאז החל הדיון בתחום זה מראשית המאה העשרים ועד ימנו. במהלך הקורס הסטודנטים ייחשפו למורכבותה של המנהיגות החינוכית, הדרכים השונות להתנהלותה, והאתגרים המנהיגותיים העומדים בפני מנהלים ועובדים בארגוני חינוך בימנו. תשומת לב רבה תינתן בקורס לחקרי מקרה העוסקים במנהיגים חינוכיים ולדיון קבוצתי המנסה לקשר בין עולמו של הסטודנט לבין המושגים שעלו בקורס.