"חפשו כל הזמן רעיונות חדשים שאנשים אחרים השתמשו בהם בהצלחה. הרעיון שלכם צריך להיות מקורי רק באופן בו הוא מותאם לבעיה אותה אתם מנסים לפתור"/ תומאס אדיסון
השינוי בתפיסה של התנהלות בתי הספר בכלל ושינוי דרכי ההוראה בפרט כבר מורגש בשטח. בתי ספר רבים מתנהלים כיום כארגון מתוקשב לכל דבר, לא עוד היומן הכחול למורה או פתקים לטובת חתימה כזו או אחרת, שמועברים בין הכיתות, קבצים שיתופיים ומערכת דיגיטלית נותנים את המענה כבר מזה זמן רב. שירותי ענן ורשת תקשורת מאפשרים קשרים בין האוכלוסיות השונות בתוך בית הספר ומחוצה לו באמצעות דוא"ל, קבוצות עבודה ברשת ויומן משותף.
פיתוחים טכנולוגיים שונים שזימנה לנו תעשיית ההייטק, חדרו לתחום החינוך ומהווים ברוב הפעמים כלי עזר מצויינים לתהליכי הוראה-למידה. יתרה מכך, יותר ויותר חברות עמלות כיום על מציאת פתרונות ייעודיים ופיתוח פלטפורמות וכלי עזר מיוחדים לטובת החינוך. בד בבד, בעולם החינוך הולכות ומתרבות תכניות המעשירות את עולם הידע של התלמידים בנושאי קוד, פיתוח תוכנה ורובוטיקה, פתרונות טכנולוגיים לתחומי חיים שונים, המצאות ויזמות ואף מכינות אותם להיות היזמים והמפתחים של מחר. הדור הנוכחי של התלמידים קרוי בפי החוקרים – דור "הילידים" – ילדים שנולדו לתוך עולם עשיר בטכנולוגיה והם רואים בה כחלק בלתי נפרד משגרת יומם. זאת לעומתנו, "המהגרים" – אנשים שנאלצו בשלב מסויים בחייהם לקבל את השינויים בעקבות כניסת הטכנולוגיה בהדרגה לכל תחומי החיים. המושג עצמו, מזכיר לנו את המורכבות והקושי יחד עם ההתרגשות לקראת השינוי, ממש כמו אדם המהגר ממדינה אחת לאחרת…
כמוסד אקדמי המכשיר את מורי המחר עלינו לספק לקהילת באי המכללה, בין היתר, את הכלים והמיומנויות הנדרשות להתמודדות עם האתגרים הקשורים לשינויים בדרכי ההוראה במאה ה-21. חלקם קשורים לאימוץ הטכנולוגיות השונות לעולם החינוך וחלקם כלל לא. שהרי חדשנות איננה נמדדת רק במידת השימוש בטכנולוגיה, היא נמדדת, בין היתר, ביכולת לאמץ טכנולוגיות חדשניות כפתרונות וכלי עזר בעבודה היומיומית במסגרות החינוכיות השונות ובמגוון תחומים. לא רק באופן העברת המידע הדיסציפלינרי וההתנהלות עמו אלא גם בחיזוק מיומנויות כגון עבודת צוות ושיתופיות, פתרון בעיות וחשיבה יצירתית, חינוך לערכים, התמודדות עם אתגרים שמזמנים חיי היומיום לתלמיד ועוד. וכמו כל שינוי שמביא איתו תחושות של התרגשות והתחדשות לצידם של קשיים והתלבטויות, גם כניסתם של השינויים לעולם החינוך בכלל ולפרקטיקות ההוראה בפרט, מעמידה אותנו בפני תחושות דומות.
ואם קראתם עד כאן, אתם ודאי "מהגרים", כי "הילדים" כבר היו מדפדפים הלאה J וכאן נכנסת לתמונה היחידה לחדשנות בחינוך: בין אם אתם מאמצים את השינויים בעולמנו בברכה ובהתרגשות ובין אם אתם חשים קושי אל מול שפע הכלים, שלא ברור לכם בשלב זה מה תרומתם לעבודתכם, אנחנו כאן בשבילכם.
היחידה מאגדת למעשה תחת מטריה אחת את:
- סיוע טכני בנוגע לפלטפורמות הנמצאות בשימוש במכללה (MOODLE, Office365), שירותי ייעוץ אישי, הדרכה יישומית וסדנאות
- מאגר מתחדש של תכנים מקוונים בתחום יוזמות חדשניות ושילוב הטכנולוגיה בחינוך (בלוגים, מאמרים, מחקרים, המלצות מהשטח, אתרים שימושיים וכו')
- מרכז ייחודי המשלב צילום וידאו והדמיה של תנאי הכיתה – מרכז הסימולציות
- מאגר כלים חינמיים ודגמי הוראה משולבי דיגיטל לשימוש בתהליכי הוראה-למידה הן למרצים והן למורי העתיד בכיתה
בכל שאלה, הזמנת ייעוץ או הדרכה, וגם אם יש לכם רעיון (אנחנו בהחלט נשמח לשמוע אותו). מוזמנים לפנות אלינו למייל: hadshanut@hemdat.ac.il