כנס אקדמי מקוון
"חוסן וחינוך – משמעויות והזדמנויות"
ביום שני כ"ד בתשרי תשפ"א (12 באוקטובר 2020), קיימה המכללה כנס אקדמי מקוון תחת הכותרת "חוסן וחינוך – משמעויות והזדמנויות". הכנס שהתחיל בשעה 16:00 והסתיים ב-19:15, נערך באפליקציית זום ולקחו בו חלק למעלה מ-200 משתתפים. נושא הכנס הינו חשוב ומשמעותי, בייחוד בתקופה הנוכחית של אי-ודאות, בשל המאבק בנגיף הקורונה. הדוברים התייחסו בהרצאתם לצורך בהגברת החוסן והתמודדות עם משבר הקורונה.
בכנס השתתפו שישה דוברים ודוברות שיחד פרשו תמונה מרתקת ורב מימדית של חוסן: פרופ' זהבית גרוס מאוניברסיטת בר אילן, המכהנת גם כיו"ר המועצה האקדמית של המכללה; פרופ' שפרה שגיא מאוניברסיטת בן גוריון, המכהנת גם כחברה במועצה האקדמית של המכללה; פרופ' מולי להד ממכללת תל חי, שייסד את מרכז משאבים המכשיר אנשי מקצוע בארץ ובעולם במודל החוסן הרב ממדי; פרופ' ענת זוהר מהאוניברסיטה העברית, שכיהנה כיו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך; אייל רם, סמנכ"ל משרד החינוך; ופרופ' חיים שקד נשיא המכללה. את הכנס הנחתה פרופ' אסתר אפללו, ראש רשות המחקר במכללה.
לצפייה בהרצאות ובתכנים:
הרצאה של פרופ' חיים שקד
נשיא המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום
לפרטים על ההרצאה>>
נושא ההרצאה: היסודות התיאורטיים של פדגוגיה של חוסן
תקציר: מכללת חמדת הדרום בחרה בפדגוגיה של חוסן כרעיון המארגן של העשייה החינוכית במכללה. פדגוגיה של חוסן היא האמונה שחלק מתפקידם של נשות ואנשי חינוך הוא הגברת החוסן של התלמידות והתלמידים. מעבר להקניית ידע ומיומנויות דיסציפלינריות, ומעבר לעיצוב זהות ערכית, יש לפתח בקרב התלמידות והתלמידים את היכולת להתמודד בהצלחה עם הקשת הרחבה של האתגרים שמזמנים החיים לכל אחד ואחת מאתנו.
בהרצאה זו אציג את הבסיס התאורטי לגישת פדגוגיה של חוסן. אדון בגורמים המשפיעים על הישגיהם של תלמידות ותלמידים. עיון מעמיק בגורמים אלה מלמד הן על הצורך והן על הפוטנציאל של פדגוגיה של חוסן. בנוסף, אדון במטרותיה של מערכת החינוך במאה ה-21. השינוי המתחולל בתחום זה הופך את הפדגוגיה של חוסן לחשובה במיוחד.
הרצאה של פרופ' שפרה שגיא
ראשת מרכז מרטין ספרינגר לחקר סכסוכים, אוניברסיטת בן גוריון בנגב חברת מל"ג
לפרטים על ההרצאה>>
נושא ההרצאה: משאבים אישיים ולאומיים בהתמודדות עם משבר הקורונה: גישה סלוטוגנית
תקציר: פרופ' שגיא חוקרת לאורך שנים רבות מצבי לחץ ומשבר בגישה סלוטוגנית. בהרצאה יוצגו ממצאים ממחקר שנערך עם קולגות מהארץ ומחו"ל, ובדק מהם המשאבים האישיים והלאומיים בהתמודדות עם הפנדמיה. בהרצאה יוצגו הממצאים בישראל,תוך השוואה לממצאים מארצות אחרות. במחקר נבחנו משאבים אישיים,חברתיים ולאומיים והשפעתם על רמות החרדה והרווחה הנפשית. במשאבים האישיים נכללו למשל: תחושת הקוהרנטיות - תפיסת העולם כברור ולא כאוטי והמשמעות הרגשית להתמודדות עם המשבר. במשאבים הלאומיים נכללו: רמת האמון בממסד המנהל את המשבר ובמרכיבים שונים שלו ותחושת קוהרנטיות לאומית, תפיסת הלאום כבעל משמעות לפרט וכמעביר נרטיב ברור ומלכד.
הרצאה של פרופ' מולי להד
פסיכולוג חינוכי מומחה, פסיכולוג רפואי -מדריך, נשיא מייסד מרכז משאבים קרית שמונה
לפרטים על ההרצאה>>
נושא ההרצאה: האבולוציה של חוסן במערכת החינוך ולאן פנינו כיום.
תקציר: שנות ה70 וה80 של המאה הקודמת היו ימי הזוהר של תכניות מניעה. רבים הוקסמו מכוחה של התכנית למניעת קטיפת פרחי בר, התפתחו תכניות בתחום החינוך המיני, מניעת שימוש באלכוהול וסמים ועוד.
הישגי התוכניות בגדול היו טובים מאד בטווח הקצר אבל מי שטרח לערוך מחקרי אורך מצא שלעיתים קרובות מדי ההשפעה היתה קצרת מועד ויותר מכך הועלו שאלות האם תכני התוכניות אינם מעודדים את התופעה לפחות לגבי שימוש באמצעי מניעה ומניעת אלכוהול וסמים. ויכוח גדול אף מזה היה סביב העיסוק במניעת אובדנות כחלק מהתוכנית החינוכית. גם המורים ,שמלכתחילה לא הוכשרו לעסוק בנושאים טעונים אישית [מין ומיניות לדוגמא] חשו שמוטלת עליהם משימה שאינם יודעים כיצד להתמודד איתה בעיקר ככל שגיל התלמידים עולה. כמוכן המורים התלוננו שכל נושא שהחברה מתקשה להתמודד עימו מוכנס למערכת וזאת מבלי להפחית מהמשימות האסכלויות .
אחד הפתרונות שהוצעו היה לעבור לתחום הכולל של כישורי חיים ולמידת כלים שיסייעו באופן כללי להתמודדות עם מצבי לחץ ומשבר .כמוכן הופעלו תכניות בשילוב עמיתים מנחים.
כיום המערכת ממשיכה להיות מאותגרת על ידי מגוון נושאים כגון: אלימות ברשת, שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת, הקיטוב החברתי ובימים אלו ממש בשאלות הנובעות ממשבר הקורונה.
בהרצאתי אנסה לשרטט את התמונה עד כה בקצרה ולמקד בשאלות ובכיווני פתרון לימנו אלה.
הרצאה של פרופ' זהבית גרוס
יו"ר המועצה האקדמית בחמדת הדרום, בית הספר לחינוך אוניברסיטת בר אילן
לפרטים על ההרצאה>>
נושא ההרצאה: המרכיב הרוחני של פדאגוגיה של חוסן
תקציר: מטרת הרצאה זו לנתח את הרכיב הרוחני של ההגדרה של פדאגוגיה של חוסן. בהרצאה נצביע על כך כי לרכיב הרוחני מקום מרכזי בעיצוב הפדאגוגיה של חוסן והוא מהווה נדבך הכרחי של ההגדרה התיאורטית והפרקטיקה של התחום.
הרצאה של אייל רם
סמנכ"ל ומנהל מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך
לפרטים על ההרצאה>>
נושא ההרצאה: חיסון בעד קורונה למערכת החינוך
הרצאה של פרופ' ענת זוהר
בית הספר לחינוך האוניברסיטה העברית. לשעבר, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך
לפרטים על ההרצאה>>
נושא ההרצאה: פיתוח חשיבה וחוסן
מתלבטים בפני ההחלטה?