An Awesome Teacher

תהילה שרמן, סטודנטית מהחוג לאנגלית, מספרת: "ביום שני האחרון, יצאנו בנות החוג לאנגלית במכללה לסיור בבית הספר ״חזון יעקב״ באשדוד. ד״ר רעיה סטולר, ראש החוג לאנגלית, יזמה את הסיור בעקבות היכרות קודמת שלה עם המורה לאנגלית בבית הספר. לפני הביקור היא הכינה אותנו לכך שאנחנו עומדות לפגוש מורה מיוחדת במינה, אחת מהמורות הטובות ביותר שפגשה.

בתחילת הביקור פגשנו את מנהל בית הספר, מר תמיר רענן, בחדר האנגלית. היה קשה לבחור במה להתמקד קודם. מדובר בחדר מרהיב, צבעוני ואטרקטיבי מאוד. אינספור משפטים, תמונות, תרגילים, כרזות ואותיות. ניכר שהושקעה המון מחשבה בכל פרט ופרט בחדר. נאמר לנו שחלק משמעותי מהחומר מתעדכן לעיתים קרובות ומתחדש כל הזמן. כמובן שמי שאחראיות על החדר הן המורות לאנגלית.

המנהל סיפר לנו קצת על בית הספר, על המקצועות הנלמדים, על היחס המיוחד שמקבלים מקצועות מסויימים ועל הרקע הסוציואקונומי הנמוך של התלמידים לעומת ההישגים הגבוהים שלהם והתקדמותם.

בסוף דבריו של המנהל הגיעה המורה, ויקטוריה ברכמן והזמינה אותנו להצטרף אליה אל כיתת הלימוד – כיתה ג׳ המונה כ- 25 תלמידים. התיישבנו בסוף הכיתה וחיכינו לתחילתו של השיעור.

ואז, היא התחילה לדבר באנגלית. היא אמרה שהיא מתרגשת מהשיעור ומקווה שלכולנו תהיה חוויה טובה. משפט ועוד משפט, שאלות ותשובות, שירים ומשחקים, הכל הכל באנגלית. נדהמנו לראות את השתתפותם של התלמידים בשיעור. הם השתתפו, ניסחו משפטים ושאלות באנגלית, ענו תשובות נכונות במהירות ובמקוריות והבינו את החומר בצורה מפליאה. מדובר בכיתה שהתחילה ללמוד אנגלית רק השנה. קסם.

בתחילת השיעור קיבלנו מויקטוריה את מערך השיעור ודפי העבודה. על הלוח כתבה ויקטוריה את מערך השיעור לתלמידים בכותרות בתוספת ציור לכל שלב בשיעור (למשל: תו סול כסימן לשיר). בכל פעם כשהסתיים שלב היא סימנה פס על הכותרת שלו. התלמידים ידעו בדיוק מה הציפיות שלה מהשיעור ומה הוא תהליך הלמידה.

את השיעור היא פתחה במילת היום שנמצאת על ציור של אגרוף בכניסה לכיתה, התלמידים צריכים לתת אגרוף (חיובי כמובן) לאגרוף ולומר את המילה בכל פעם שהם יוצאים מהכיתה. יחד עם התלמידים היא עברה על כללי הלמידה שכללו בין השאר את הבקשה להיות טובים, אדיבים וקשובים אחד כלפי השני. היא השתמשה בכל החומרים שהיו לרשותה, הלוחות הצבעוניים שהכינה שהיו תלויים בכיתה, מצגות מושקעות, לוח הכתיבה והתלמידים עצמם. עם שרביט קסמים ביד (אמיתי, עם כוכב בקצה) היא ניצחה על השיעור ביד רמה. בכל 10 דקות השתנתה הפעילות ומשהו חדש הופיע ודרש מהתלמידים להישאר איתה, קשובים וערניים. השיעור כלל פעילויות מגוונות, איות, חריזה, אוצר מילים חדש בנושא ׳חדרי הבית׳, משחק ׳נוקאאוט׳ על אוצר המילים הקודם, שירים, תנועות, דקלומים קצרים, צבעים ואותיות. נראה כי היא פיצחה את הקוד לשמירת ערנות התלמיד, ולא רק הערנות נשמרה, גם החיוכים שלהם.

ויקטוריה ראויה בהחלט לכינוי ׳מורה׳. היא מגיעה מוכנה בצורה מושלמת לקראת השיעור שלה, השיעור בנוי נכון, ברור ובצורה מחושבת, המטרות שלה ברורות ובהירות, התלמידים יודעים מה מצופה מהם, איך יתרחש תהליך הלמידה ומצפים לשיעור בכיליון עיניים. נראה שהם אוהבים את המורה שלהם כל כך ושמחים להשתתף בשיעורי אנגלית. ניהול הכיתה

שלה מיוחד מאוד ומעורר התפעלות. כל התלמידים משתתפים, מדברים אנגלית, כותבים אנגלית. היא מעודדת אותם, מחמיאה לכולם ומלמדת אותם לתת פידבק חיובי לעצמם. ויקטוריה מעניקה להם את תחושת הביטחון שהם יודעים, שהם יכולים ושזה בסדר לטעות.

באמצעות ריבוי הפעילויות היא מצליחה ליישם מגוון מיומנויות למידה בשיעור אחד. בנוסף, ניתן לראות את ההשקעה המתמשכת שלה, נראה כי היא עובדת שעות רבות נוספות בבית על חשבון זמנה הפרטי על יצירת חומרים, פעילויות ופרויקטים חדשים ומעודכנים כל הזמן, בהתאמה לצורך.

להשקעה יש תוצאות. רמת הידיעה הגבוהה של התלמידים מעוררת השתאות, במיוחד ביחס לשאר הילדים בני גילם בבתי ספר אחרים וביחס לרקע הסוציו-אקונומי שלהם.

כמו קוסמת היא גורמת לדברים מופלאים להתרחש בכיתה. הגענו כי רצינו לראות איך הקסם שעליו שמענו קורה והמציאות הייתה אפילו טובה יותר. אין ספק שויקטוריה קוצרת את פירות העמל וזוכה לאהבתם והערכתם של התלמידים שלה.

למדנו המון, החכמנו, נפתחנו לרעיונות חדשים ובעיקר יצאנו בתחושה טובה עם המון אופטימיות ואמונה בכוחו של המורה לשנות ולהוסיף אור."