כשהעולות הגדולות קולטות את העולים הקטנים!

אתם בוודאי מכירים את התוכנית לתלמידות חו"ל של המכללה – תוכנית 'עתיד-חמדת'. בזכות תוכנית זו אתם שומעים מדי פעם צרפתית במסדרונות המכללה. אז כדאי שתדעו שבנוסף לכך שהן לומדות כאן עברית, לימודי קודש וגם את החומר למבחן הפסיכומטרי, והפתעה…

 חלקן גם מתנסות בעבודה מעשית בבית ספר "נועם אורות" בנתיבות ומעבירות שעורים בעברית!  לשם כך הן לומדות דידקטיקה ומכשירות את עצמן בעתיד למקצועות ההוראה. כל זה בהנחייתה ובהדרכתה של ד"ר ימית מורסיאנו. חלקן מתכוונות להמשיך את הכשרתן במכללה שלנו. מובן מאליו שעצם עמידתן מול כיתה בבית ספר ישראלי נותן להם ביטחון עצמי ותורם רבות להצלחת ההיקלטות שלהן בארץ. 

זו כבר השנה השלישית שמשפחות מצרפת עולות ומתיישבות בעירו של הבאבא סאלי, זאת במסגרת פרויקט ארצי שנקרא "עלייה קבוצתית", שנוסד מתוך מחשבה שלעולים קל יותר מבחינה חברתית וטכנית, אם יעלו יחד כקבוצה. מאז החל הפרויקט בנתיבות עלו לעיר כ-40 משפחות, שילדיהם לומדים בבתי הספר היסודיים בעיר. כדי לעזור לילדים הצעירים להשתלב בבתי הספר ולהתגבר על פערי השפה ולהתאקלם בעיר, החליטה המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום להתגייס למשימה, זאת בשילוב תכנית 'עתיד חמדת' ופרויקט 'אקדמיה-עיר' שתואר בכתבה הקודמת.

המכללה תומכת כבר שנים רבות בתוכנית 'עתיד-חמדת' לבנות בוגרות בתי ספר תיכוניים מצרפת. במסגרת זו הרב אלי קלינג, מנהל התכנית, מביא לארץ בכל שנה כ-30 בנות, המשלבות לימודי קודש, אולפן ללימודי עברית ולימודי פסיכומטרי בצרפתית, לצד הכרות עם הארץ, אתריה ואנשיה. אבל במהלך השנה חלק מבנות התוכנית מתנסות בעבודה מעשית בבית ספר 'נועם אורות' בנתיבות ומעבירות שם שעורים בעברית. ובסוף השנה חלקן עולות לישראל וממשיכות להשתלם במכללה.

שילוב הבנות בעבודה המעשית נעשה בהנחייתה ובהדרכתה של המדריכה הפדגוגית ד"ר ימית מורסיאנו, ראש תחום הכשרה מעשית שי מאמו, ובליוויה של בת השירות שמחה חג'ג'. במהלך השנה נוצרו בין ילדי העולים לבנות המכללה קשרים הדוקים. הן עזרו להם בתגבור במקצועות השונים ואף שימשו עבורם כאחיות בוגרות.

ד"ר מורסיאנו מסבירה: "במסגרת שיעורי הדידקטיקה וההתנסות המעשית, הסטודנטיות רכשו כלים להוראה מיטבית ועברו תהליך אישי ומקצועי לאורך כל השנה. רואים זאת בהבדל בין העברת השיעור הראשון להעברת השיעורים האחרונים. בנוסף, נחשפו לשוני שבין החינוך בישראל לבין החינוך בצרפת. מובן מאליו שעצם עמידתן מול כיתה בבית ספר ישראלי נותן להם ביטחון עצמי ותורם רבות להצלחת הקליטה שלהן בארץ, וחלקן אף מתכוונות להמשיך את הכשרתן בחמדת הדרום לאחר סיום השנה".

סלומה אזולאי, אחת המשתתפות בפרויקט משתפת אותנו בתחושותיה: "העבודה המעשית לימדה אותי להכין שיעורים מסודרים, ללמוד לדבר וליצור קשר עם ילדים. אני מאוד שמחה על הזכות להיות חלק מהפרויקט הזה".

שולמית מהצרי, מורה בבית הספר, הוסיפה: "הילדים חיכו כל השבוע ליום רביעי למפגש הלימודי והחוויתי עם הבנות". שולמית גם הדגישה שניכרת הייתה התקדמות "בלימוד השפה, באומנות הלמידה, תוך שילוב מידע בעל תוכן איכותי והכל בצורה חווייתית".

 לכבוד סיום השנה, הגיעו הילדים ליום חווייתי בקמפוס המכללה, בו עברו בין תחנות שונות וצברו נקודות להנאתם. התחנות שילבו מילים בעברית ופעילויות חווייתיות שונות שדרשו עבודת צוות. בהמשך דיברו הרב אלי קלינג, וד"ר ימית מורסיאנו, ושיבחו את הסטודנטיות על עשייתן ולימודן לאורך השנה. בסיום היום נפרדו הילדים והסטודנטיות בפרידה מרגשת.

חזרה למידעון>>