אודות החוג לחינוך מיוחד
ראש החוג: ד"ר מרים בן יהודה
אם את מתעניינת בחינוך מיוחד סימן שאת מאמינה בחינוך שווה לכל אדם על פי צרכיו הייחודיים.
מקומך איתנו בחוג לחינוך מיוחד באקדמית חמדת
אצלינו תוכלי לקבל ידע עדכני והבנות על העולם המרתק של תלמידים עם צרכים מיוחדים בצד כלים פרקטיים לעבודה בעתיד.
היעד של לימודי התוכנית לתואר ראשון בחינוך מיוחד הוא להכשיר מורים מומחים ומנוסים בהוראה ובטיפול בתלמידים עם צרכים מיוחדים בגילאים 6-21 במסגרות חינוכיות שונות: בחינוך הרגיל, בכיתות משלבות, בכיתות חינוך מיוחד או במסגרות חינוך מיוחד.
הלימודים בחוג מבוססים על תפיסת עולם חינוכית-הומניסטית המותאמת למגמת מערכת החינוך בארץ ובעולם ומטרתם לממש אידאות של פדגוגיה של חוסן ולקבוע יעדים שיאפשרו הכלה ושילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים בכל מסגרות החינוך.
הסטודנטים לתואר ראשון בחינוך מיוחד, מקבלים כלים אקדמיים לאיתור קשיים אצל הלומד ודרכי התערבות המאפשרים להם להתמודד עם אוכלוסיות מגוונות: לקויות למידה, הפרעות התנהגות, מוגבלות שכלית התפתחותית ונכויות חושיות, תלמידים על הרצף האוטיסטי והם מוכשרים לעסוק בהוראה מותאמת (מותאמת) לתלמידים עם צרכים מיוחדים , בקריאה בתחום שפה ובחשבון. ועוד.
במסלול לימודי התואר ניתן לשלב לימודים לתואר ראשון ותעודת הוראה בחינוך המיוחד עם מגוון רחב של חוגים המוכרים כדיסציפלינות הוראה. הלימודים הם במתכונת דו חוגית: חינוך מיוחד + אנגלית (יסודי) או מתמטיקה (יסודי) או מדעים (יסודי/על יסודי) או מקרא (יסודי/על יסודי) או ספרות (על יסודי) או לימודים כלליים.
הלימודים נמשכים 4 שנים ומקנים תואר "בוגר בהוראה" (B.Ed.) ותעודת הוראה בחינוך מיוחד בגילאים 6-21. בנוסף יקבלו הסטודנטים תעודת הוראה בחוג הנוסף שבחרו.
תואר בחינוך מיוחד פותח דלת למגוון רחב של אפשרויות תעסוקה. בוגרות ובוגרי התכנית משתלבים בסטאז' בשכר, אפשרויות התעסוקה הפתוחות בפניהם הן רבות ומגוונות והם משמשים בתפקידי מפתח במערכת החינוך; כמורים משלבים בבתי ספר רגילים, מחנכים ומורים מקצועיים בכיתות בבתי ספר לחינוך מיוחד בבתי ספר רגילים או כמורים מקצועיים ומחנכים בבתי ספר מיוחדים.
הלימודים במכללה מתקיימים יומיים בשבוע בלבד והם כוללים:
- קורסי לימוד בתחום החינוך המיוחד, לדוגמה: הפרעת קשב, התפתחות שפה, קוגניציה- מוח ולמידה, התאמת ההוראה לתלמידים עם ליקויי חשבון/קריאה/כתיבה, תלמידים עם לקויות מורכבות, שימוש באומנות, במוסיקה ובטקסטים לטיפוח עולמם הרגשי והחברתי של התלמידים, סמינריון פדגוגי מקצועי ועוד.
- הכשרה קלינית – התנסות בבתי הספר בחינוך הרגיל, במסגרות משלבות ובמסגרות של לקויות מורכבות, המלווה בהדרכה ובקורסים בתחום פדגוגיה, חינוך דידקטיקה ודרכי הוראה בחינוך מיוחד.
- לימודי התמחות – בשנה רביעית. עבודה בפועל כמורה בשכר, בבתי הספר הכוללת ליווי והנחיה.
הסטודנטים הבוחרים בתואר ראשון בחינוך מיוחד נהנים מ:
- סגל מרצים ומדריכים פדגוגיים, אקדמי ומקצועי ומוביל בארץ בתחום החינוך המיוחד.
- הכשרה קלינית פדגוגית מקצועית בבתי ספר נבחרים המלווה על ידי מרצים ומדריכים.
- בוגרי התוכנית רוכשים ידע וניסיון להתמודד עם לקויות שונות באופן פרטני ומערכתי – בהוראה בכיתה.
- התמקצעות ודגש על הוראה מתקנת/מותאמת בתחומי שפה, קריאה וחשבון.
- חווית למידה אישית מעצימה בקמפוס תוסס באווירה חברתית דתית וארץ ישראלית.
- ייעוץ וליווי אישי על ידי צוות מינהלי וייעוצי מיומן ומסביר פנים.
- גישה למאגרי מידע ולספרייה עשירה בתחום עם ליווי והדרכה אישית.
- למידה המלווה בחדשנות וטכנולוגיה ברמה של המאה ה- 21.
- בוגרי התוכנית מבוקשים במערכות החינוך השונות והופכים למורים מובילים בתחום.
ההכשרה בחוג מאפשרת התמחות ב:
חינוך מיוחד (א-יב) ומתמטיקה (יסודי)
תכנית הלימודים במסלול החינוך המיוחד בהתמחות מתמטיקה כוללת 91 ש"ש.
התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים הבאים:
- לימודי חינוך: 13 ש"ש
- הכשרה קלינית: 22 ש"ש
- לימודי התמחות:
- חינוך מיוחד 26 ש"ש
- מתמטיקה 26 ש"ש
- לימודי העשרה: 2 ש"ש
- אנגלית אקדמית: 2 ש"ש
סה"כ: 91 ש"ש
* בנוסף, כלולים חובות אקסקוריקולריים שאינם מזכים בנקודות זכות.
חינוך מיוחד (א'-יב') ומקרא (ז'-י')
תכנית הלימודים במסלול החינוך המיוחד בהתמחות מקרא, כוללת 91 ש"ש.
התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים הבאים:
- לימודי חינוך: 13 ש"ש
- הכשרה קלינית: 22 ש"ש
- לימודי התמחות:
- חינוך מיוחד 26 ש"ש
- מקרא 26 ש"ש
- לימודי העשרה: 2 ש"ש
- אנגלית אקדמית: 2 ש"ש
סה"כ: 91 ש"ש
* בנוסף, כלולים חובות אקסקוריקולריים שאינם מזכים בנקודות זכות.
חינוך מיוחד (א'-יב') וספרות (ז'-י')
תכנית הלימודים במסלול החינוך המיוחד בהתמחות ספרות, כוללת 91 ש"ש.
התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים הבאים:
- לימודי חינוך: 13 ש"ש
- הכשרה קלינית: 22 ש"ש
- לימודי התמחות:
- חינוך מיוחד 26 ש"ש
- ספרות 26 ש"ש
- לימודי העשרה: 2 ש"ש
- אנגלית אקדמית: 2 ש"ש
סה"כ: 91 ש"ש
* בנוסף, כלולים חובות אקסקוריקולריים שאינם מזכים בנקודות זכות.
חינוך מיוחד (א'-יב') ומדעים וטכנולוגיה (א'-ו')
חינוך מיוחד ומדעים (התמחות דו-חוגית)
תכנית הלימודים במסלול החינוך המיוחד בהתמחות מדעים, כוללת 91 ש"ש.
התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים הבאים:
- לימודי חינוך: 13 ש"ש
- הכשרה קלינית: 22 ש"ש
- לימודי התמחות:
- חינוך מיוחד 26 ש"ש
- מדעים וטכנולוגיה 26 ש"ש
- לימודי העשרה: 2 ש"ש
- אנגלית אקדמית: 2 ש"ש
סה"כ: 91 ש"ש
* בנוסף, כלולים חובות אקסקוריקולריים שאינם מזכים בנקודות זכות.
חינוך מיוחד (א'-יב') ומדעי החי לעל יסודי (ז'-י)
תכנית הלימודים במסלול החינוך המיוחד בהתמחות בהתמחות מדעי החיים לעל-יסודי, כוללת 91 ש"ש.
התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים הבאים:
- לימודי חינוך: 13 ש"ש
- הכשרה קלינית: 22 ש"ש
- לימודי התמחות:
- חינוך מיוחד 26 ש"ש
- מדעי החיים (על יסודי) 26 ש"ש
- לימודי העשרה: 2 ש"ש
- אנגלית אקדמית: 2 ש"ש
סה"כ: 91 ש"ש
* בנוסף, כלולים חובות אקסקוריקולריים שאינם מזכים בנקודות זכות.
חינוך מיוחד (א'-יב') ואנגלית (א'-ו')
תכנית הלימודים במסלול היסודי בהתמחות אנגלית, כוללת 96 ש"ש.
התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים הבאים:
- לימודי חינוך: 12 ש"ש
- הכשרה קלינית: 22 ש"ש
- לימודי התמחות:
- חינוך מיוחד 26 ש"ש
- אנגלית (יסודי) 32 ש"ש
- לימודי העשרה: 2 ש"ש
- אנגלית אקדמית: 2 ש"ש
סה"כ: 96 ש"ש
* בנוסף, כלולים חובות אקסקוריקולריים שאינם מזכים בנקודות זכות.
חינוך מיוחד ולימודים כלליים
התמחות חינוך מיוחד ולימודים כלליים במסגרת מסלול החינוך המיוחד (גילאי 6-21).
תכנית הלימודים במסלול החינוך המיוחד וחטיבות, כוללת 90 ש"ש.
התוכנית כוללת את שלושת הרכיבים הבאים:
- לימודי חינוך: 12 ש"ש
- הכשרה קלינית: 18 ש"ש
- לימודי התמחות:
- חינוך מיוחד 26 ש"ש
- חטיבות 30 ש"ש
- בחירה של שתי חטיבות לימודים (15 ש"ש כל אחת) מבין:
- גיל הרך
- ספרות
- מקרא
- מדעים
- מתמטיקה
- יסודי
- בחירה של שתי חטיבות לימודים (15 ש"ש כל אחת) מבין:
- לימודי העשרה: 2 ש"ש
- אנגלית אקדמית: 2 ש"ש
סה"כ: 90 ש"ש
קורסים לדוגמא:
הקורס הפרעות קשב ופונקציות ניהול
ד"ר דורית טרגין, ד"ר מיקי כהן
הפרעת קשב הינה הפרעה נפוצה ומוכרת. קורס זה עוסק במאפייני ההפרעה בהתאם להגדרות החדשות, בתפקודי הקשב ובפונקציות ניהוליות הנדרשים ללמידה תקינה. נעסוק באבחונים שונים של הפרעת קשב, ובטיפולים תרופתיים לא -תרופתיים, בנוסף, בקורס תערך התייחסות להשפעת ההפרעה על המבנה המשפחתי, החברתי והכיתתי, תוך סקירת דרכי התמודדות עם ההפרעה בכל מסגרת. כמו כן, נבחן את קיומה של קומורבידיות עם הפרעות אחרות וקשיים אחרים, וכן את ביטויי ההפרעה לאורך החיים.
הקורס דרכי התערבות בכיתה לתלמידים עם קשיי חשבון
ד"ר מרים בן-יהודה
קורס זה הינו קורס בחירה והוא יתמקד במודלים ובגישות לטיפול והתערבות בעבודה עם תלמידים מתקשים בלימוד מתמטיקה. הקורס מקנה לסטודנטים ידע פרקטי על דרכי ההוראה המותאמות לקשיים אלה ועל האופן בו ניתן לבנות לתלמיד המתקשה תכנית הוראה המתאימה לצרכיו הייחודיים ויישומה בכיתת האם..
בתכני הקורס ישולב רקע תיאורטי עם למידה מעשית. הסטודנטים יחשפו לדוגמאות, וידרשו להציג מקרים של לומדים מתקשים בכיתתם: לאתר את קשייהם, לבנות להם פרופיל לומד ולהציע תכנית התמודדות עם הקשיים שתלמידים אלה חווים בלימוד מתמטיקה.
הקורס דרכים ושיטת להוראה בחינוך מיוחד א-ב
ד"ר אידה איגרא, ד"ר דורית טרגין, ד"ר זאב קאים
בקורסים אלה (לשנה א וב) זה הסטודנטים יכירו את הבסיס החוקי לעבודת החינוך המיוחד: חוק החינוך המיוחד וחוק מעונות היום השיקומיים ואת מגוון מסגרות לחינוך המיוחד בארץ וייחשפו לגישות חינוכיות ושיקומיות שונות על פיהן עובדות המסגרות הללו.
הקורסים יעסקו באפיוני האוכלוסייה איתה עובדות מסגרות שונות לחינוך המיוחד במגוון המקצועות בחינוך המיוחד ובתפקידם בעבודה החינוכית, השיקומית והטיפולים עם תלמידי החינוך המיוחד. הסטודנטים יפתחו יכולת להבין את השונות בין התלמידים ולהיערך לקראתה בבניית תכניות לימודים ובהתאמת דרכים ושיטות להוראה.
בהמשך, בשנה ב הם ירכשו ידע נרחב אודות התיאוריות והמודלים המנתחים תהליכי למידה מותאמת לצורכי הלומד, יחשפו למשמעויות האקדמיות, הדידקטיות והפרקטיות של השונּות בין ילדי הכיתה. הסטודנטים ירכשו ידע הבנה וכלים לתכנון ההוראה ולרפלקציה ויתנסו ובהנחיית תהליכי למידה שיתופיים בקהיליות לומדים שונות בכיתה וכן יכירו את אפיוני ההוראה בסביבה המותאמת לצורכי התלמידים בכיתה הטרוגנית.
הקורס התמודדות המורה עם קשיי התנהגות בכיתה
ד"ר דורית טרגין
אחת הסיבות המרכזיות לשחיקת מורים במערכת החינוך היא קשיי משמעת עימם הם נאלצים להתמודד. משמעת מהווה רכיב משמעותי שמאפשר הוראה תקינה של שיעור. בעיות משמעת עשויות להופיע כבר בגיל הצעיר ובמידה ולא יטופלו כראוי הן עשויות להתעצם. בכדי להתמודד כראוי עם בעיות משמעת יש לעמוד על הגורמים לבעיות אלה ולנסות למנוע אותן עוד לפני הופעתן. כמו כן, במידה והופיעו בעיות אלה, יש לדעת כיצד להתמודד איתן כראוי כדי שלא יחזרו על עצמן ואף יתעצמו.
קורס זה יעסוק בהבנת המבנה האישיותי של הילד, בהשפעת סביבת הילד על התנהגותו (ובכלל זה ההורים והמורים/גננות), בדרכי מניעה של בעיות משמעת ובדרכי התמודדות עם בעיות משמעת הקיימות בגיל הצעיר. בין היתר, נלמד בקורס זה על עיצוב התנהגות- המשמש ככלי להפחתת התנהגויות שליליות ולהעצמת הדגשים החיוביים בתלמיד.
חשיבה יצירתית ויצירתיות בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
ד"ר פנינה שביט
חשיבה יצירתיות ויצירתיות היא שפה באמצעותה נוצרת תקשורת בין האדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית לבין התרבות. בקורס זה ילמדו הסטודנטים על דרכים לטיפוח יצירתיות וחשיבה יצירתית אצל התלמיד והמבוגר עם מוגבלות שיכלית, פיזית וחושית. העסוק בפעילויות המשלבות טיפוח יצירתיות וחשיבה יצירתית משפיע על היבטים שונים בחייו של האדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית: על הדימוי העצמי, על עמידות רגשית, על תחושת השייכות החברתית, על אוטונומיה קוגניטיבית, העצמה פסיכולוגית אישית וכישרים קוגניטיביים. לסטודנטים שיבחרו בקורס יפתח צוהר לנושא חדשני ופורץ דרך בהוראת תלמידים באוכלוסיות עם מוגבלויות שונות.
במסגרת הקורס יתקיים סיור בו יחשפו הסטודנטים לפעילות יצירתית עם תלמידים ומבוגרים באוכלוסיית עם מש"ה (מוגבלות שיכלית התפתחותית) וכן מפגש עם גורמים מובילים שונים העוסקים בתחום זה.
תנאי קבלה לתואר ראשון בחינוך מיוחד:
על סמך עמידה באחד מהפרמטרים הבאים
- ציון ממוצע בתעודת הבגרות 92 ומעלה, 4 יחידות אנגלית ומקצוע מוגבר.
- ממוצע משוקלל של הבחינה הפסיכומטרית וציוני תעודת הבגרות (כולל בונוסים) במשקל של 50% לכל רכיב, בציון התאמה של 525 ומעלה.
- מכינה ייעודית בציון ממוצע משוקלל של 92 ומעלה בתנאי שקורס אנגלית במכינה הוא ברמה של 4 יח”ל לפחות. לפרטים על המכינה לחצו כאן