למידה א-סינכרונית
מכינים תכנים כדי להעלות אותם למודל לטובת הסטודנטים שלומדים בקצב אישי?
מצוין. זה הזמן לשים דגש על הוראה בעזרת עזרים ויזואליים. המצגות שנמצאות בשימוש נרחב מזה שנים יכולות לתת מענה בהחלט ויחד עם זאת מומלץ לשלב תכני וידאו מוכנים (הרצאות TED למשל או סרטונים בתחומי דעת שונים מ Youtube ) או כאלו שתכינו בעצמכם.
אני רוצה להכין סרטונים בעצמי. באיזה כלי מומלץ להשתמש כדי להכין אותם?
ישנו היצע נרחב וחלק מהכלים הנם בתשלום. נתמקד באחד בלבד שנקרא Screencastomatic והוא מאפשר בגרסה החינמית שלו הקלטת סרטונים עד 15 דקות שזה בהחלט מעל לרף הדקות המומלץ לסרטון הסבר/הקניה (שנע בין 3-9 דקות לפי המלצות של מומחים שונים).
מצאתי סרטון ביוטיוב ואני רוצה להוסיף שאלות שיוצגו במהלכו. יש אפשרות כזאת?
בהחלט! כלי מאד מומלץ לצורך הפיכת סרטון רגיל לסרטון אינטראקטיבי (עם שאלות שיוצגו במהלכו) הוא פיתוח ישראלי מקסים ומאד פשוט לתפעול שנקרא edutube. בתחילת העבודה איתו יש לבצע "הרשמה (עורך חדש)"
יש טיפים חשובים לגבי למידה בעזרת וידאו?
אתר מתודיקה המעולה מספק לנו תובנות מעניינות ממגוון מחקרים ומאמרים, בצורה פשוטה ומונגשת מבחינה ויזואלית. כאן למשל תוכלו לראות טיפים בנושא הוראה-למידה באמצעות הוידאו ולמי שמעוניין להרחיב את ידיעותיו בנושא יוכל לגשת גם למאמר המלא שמקושר בתחתית הפוסט.
ואם אני משתמש בעיקר במצגות, מותר להשתמש בתמונות מרחבי הרשת?
התשובה היא: רק אם עושים בדיקה שהתמונה שמצאנו מותרת לשימוש מבחינת זכויות יוצרים. שימו לב – העתקת תמונה ממנוע החיפוש בגוגל ללא בדיקה כזו חושפת את המשתמש בה לתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים. אז מה עושים? באילו תמונות נשתמש?
מומלץ להיעזר באתרי מאגרי תמונות חינמיים ומותרים לשימוש כגון:
Pixabay (שימו לב – לא להשתמש בתמונות שמופיעות בשורת התמונות העליונה אלא רק מהשנייה ומטה)
כמו כן הוספת תמונה בתוך המצגת עצמה ע"י חיפוש במנוע Bing מוגדרת אוטומטית על חיפוש של תמונות המותרות לשימוש.
בכל שאלה/התייעצות בנוגע לשימוש מושכל בכלים אלו בהלימה למטרות הפדגוגיות, מוזמנים להתייעץ איתנו ולחשוב יחד על מגוון רעיונות.
מרינה מוריה וקנין, ראש היחידה ללמידה דיגיטלית וחדשנות בחינוך, marinavak@hemdat.ac.il
וענת עטיה, רכזת היחדיה ללמידה דיגיטלית וחדשנות בחינוך, anat@hemdat.ac.il